به مطلب خوبی اشاره کردید بله اگر ما بودیم باید احتیاط می کردیم ولی سیره مسلم بر تقلید است چنانچه اگر ما بودیم باید از اعلم ولو میت تقلید می کردیم ولی اجماع بر خلاف آن داریم به بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی حکم عقل اقتضای تقلید اعلم هر چند میت را دارد ولی مانع داریم ولذا در تقلید از میتی که در زمان تمییز او را درک کرده تقلید از وی را کافی می دانند
حضرت آیت الله می فرمودند که اقربیت تنها دلیل است لذا اورع و اتقی ملاک نیست بلکه ملاک اوثق و اقرب به واقع ملاک است
حضرت آیت الله سیستانی نیز در بیانی صریحا می فرمایند که ملاک اقوی خبره به فهم حکم شرعی است
البته بحث حرجی بودن وصول به احکام مساله دیگری است که باید مفاد ادله لاجرج بررسی شود و این مساله با سهولت پاسخگویی یکی نیست.
حضرت آیت الله می فرمودند که اقربیت تنها دلیل است لذا اورع و اتقی ملاک نیست بلکه ملاک اوثق و اقرب به واقع ملاک است
حضرت آیت الله سیستانی نیز در بیانی صریحا می فرمایند که ملاک اقوی خبره به فهم حکم شرعی است
البته بحث حرجی بودن وصول به احکام مساله دیگری است که باید مفاد ادله لاجرج بررسی شود و این مساله با سهولت پاسخگویی یکی نیست.