11-دي-1400, 09:24
(آخرین تغییر در ارسال: 13-دي-1400, 09:58 توسط رضا اسکندری.)
اینکه فرمودهاید:
«روشن است که مفهوم، مدلول مطابقی نیست. اما مدلول التزامی هم نیست زیرا لازمهی وجوب اکرام زید عند مجیئه، عدم وجوب اکرامش عند عدم مجیئه نیست، نه لازمهی عقلی است و نه لازمهی عرفی (زیرا ممکن است شارع تشریع دیگری برای اکرام عند عدم مجیء داشته باشد). از این جهت یک مشکل جدی به وجود میآید که مدلول مفهومی چطور مدلولی است؟»
بر اساس مبنای خود استاد است یا قصد دارید این را به همه نسبت بدهید؟
سوال دیگر اینکه مثلا اگر دلالت جمله شرطیه بر مفهوم بر اساس دلالت بر علیت تامه و منحصره باشد چرا مفهوم (نفی حکم در غیر صورت تحقق شرط) لازمه عقلی آن نیست؟
«روشن است که مفهوم، مدلول مطابقی نیست. اما مدلول التزامی هم نیست زیرا لازمهی وجوب اکرام زید عند مجیئه، عدم وجوب اکرامش عند عدم مجیئه نیست، نه لازمهی عقلی است و نه لازمهی عرفی (زیرا ممکن است شارع تشریع دیگری برای اکرام عند عدم مجیء داشته باشد). از این جهت یک مشکل جدی به وجود میآید که مدلول مفهومی چطور مدلولی است؟»
بر اساس مبنای خود استاد است یا قصد دارید این را به همه نسبت بدهید؟
سوال دیگر اینکه مثلا اگر دلالت جمله شرطیه بر مفهوم بر اساس دلالت بر علیت تامه و منحصره باشد چرا مفهوم (نفی حکم در غیر صورت تحقق شرط) لازمه عقلی آن نیست؟