27-فروردين-1397, 07:22
(26-فروردين-1397, 15:50)89194 نوشته: اشکال ما این است که شرط این انحلال آن است که علم اجمالی در غیر آن طرف یقینا باقی نماند. در حالی که چطور این یقین حاصل می شود؟! در حالی که یقینا باقی می ماند چرا که موارد شبهه منحصر در احکام نیست بلکه شامل شبهات موضوعیه هم می شود. قطعا در میان این همه شبهات موضوعیه ای که مکلف با آن ها رو برو است تکالیفی وجود دارد به نحو علم اجمالی.تا آنجا که بنده می دانم اصولیین بحث انسداد را در رابطه با احکام مطرح می کنند نه موضوعات و کلام استاد هم علی القاعده باید ناظر به همان مباحثی باشد که در کتب اصولی ذکر شده و ربطی به موضوعات ندارد .
لذا انحلال مخدوش است.