2-ارديبهشت-1397, 07:23
(2-ارديبهشت-1397, 00:09)محمود رفاهی فرد نوشته: ثالثا این که مناط شبهه غیر محصوره عدم داعی بر ارتکاب جمیع است پس در جایی که یکی از دو غذا نجس است و یکی از دو غذا تلخ است جوری که نوعا داعی به اکل آن نیست آیا در این فرض علم اجمالی منجز نیست؟ملاک شبهۀ غیر محصوره عدم داعی است ولی به نظر می رسد مراد عدم داعی ای است که در اثر کثرت است نه در اثر تلخ بودن و ... چرا که بین عدم داعی ای که به خاطر کثرت اطراف است و بین تلخ بودن و ... فرق است در حکم به تنجیز و عدم تنجیز ؛ بیان ذلک :
ادلۀ خاصه ای در مورد تنجیز علم اجمالی داشتیم که موردش شبهات محصوره بود مانند انائین مشتبهین و ... ؛ استاد مکرم ، از دو روش برای تسری حکم از این موارد به موارد دیگر استفاده کردند :1-الغای خصوصیت-2-اطلاق مقام ؛ در استفاده از هر دو روش بین دو سنخ عدم الداعی (عدم الداعی بخاطر کثرت و عدم الداعی بخاطر تلخ بودن و ...)فرق است ؛ اگر بخواهیم از روش اول یعنی الغای خصوصیت استفاده کنیم خیلی روشن است که از اطراف قلیله به اطراف کثیره نمی توان الغای خصوصیت کرد چرا که در اطراف کثیره ، مصالح ترخیصیه زیادی در اثر تنجیز علم اجمالی ، فوت می شود بخلاف اطراف قلیله مثل انائین و ...؛ و اگر بخواهیم از روش دوم یعنی اطلاق مقام استفاده کنیم نیز همینطور است یعنی ممکن است بگوئیم به اطلاق مقام از انائینی که داعی بر هر دو وجود دارد به انائینی که داعی بر ارتکاب هر دو وجودندارد مثلا یکی داغ است یا طبق مثال شما تلخ است ، حکم را تسری می دهیم ولی دیگر نمی توان این اطلاق مقام ، حکم شبهات غیر محصوره و هزار اناء را نیز استفاده کرد فثبت الفرق بین دو سنخ عدم الداعی.