امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: قابل قبول نبودن وحدت سیاق
#2
(31-فروردين-1397, 10:10)محمد 68 نوشته: به همین خاطر است که در روایات متعدد واجبات و مستحبات در کنار یکدیگر قرار گرفته و بر یکدیگر عطف شده‌اند و هیچ رکاکتی و هیچ خلاف ذوق ادبی بودن و خلاف عرفی بودن این روایات احساس نمی‌شود.

اصل مطلبی که از ایشان نقل کردید وجیه است.

اما در مورد مثالی که ایشان زده‌اند این احتمال وجود دارد که در دلیلی که موارد متعددی به صورت عطف با یک صیغه‌ی واحد، امر شده‌اند، معنا و مراد جدی از طلب موجود در آن صیغه «مطلق طلب» باشد، و لذا صحیح است که موارد مستحب و واجب (که هر دو مطلوب بالمعنی الاعم هستند) به یکدیگر عطف شوند.
به عبارتی، این موردی که ایشان مثال زده‌اند، با قول مخالف نیز کاملا سازگار است و نمی‌تواند شاهدی بر علیه قول مخالف باشد.

البته اگر ایشان ناظر به دلیل خاصی هستند که چنین احتمالی که حقیر مطرح کردم در آن راه ندارد، لطف می‌فرمایید مطرح بفرمایید.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
قابل قبول نبودن وحدت سیاق - توسط محمد 68 - 31-فروردين-1397, 10:10
RE: قابل قبول نبودن وحدت سیاق - توسط سید محسن حائری - 31-فروردين-1397, 16:32
RE: قابل قبول نبودن وحدت سیاق - توسط محمد 68 - 31-فروردين-1397, 19:29
RE: قابل قبول نبودن وحدت سیاق - توسط محمد 68 - 1-ارديبهشت-1397, 10:59
RE: قابل قبول نبودن وحدت سیاق - توسط هادی - 31-فروردين-1397, 19:44

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  از قیود تحقق اکراه: مستحق نبودن مکره نسبت به فعل اکراه شده سید رضا حسنی 0 1,252 22-بهمن-1398, 17:45
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق سید رضا حسنی 2 2,174 27-آذر-1398, 12:42
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال:  مفید نبودن پاسخ تفکیک در حجیت، در مورد اشکال سوم به روایت اول مسعده طالب العلم 0 2,934 28-آذر-1395, 22:24
آخرین ارسال: طالب العلم

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان