9-ارديبهشت-1397, 15:48
ما از مذاق شارع حرمت مشاهده افلام خلاعیه را از روی شهوت کشف میکنیم. مفاسد نوعی که مترتب است بر انتشار این فیلمهای مبتذل که بسیاری از جوانها و نوجوانها را به انحراف اخلاقی کم یا زیاد کشانده است که عرف این مفسده را کمتر نمیداند از مفسده نظر بشهوة به خود زن در حالی که هیچ خوف وقوع در زنا با او را ندارد مثل اینکه زن متشخصی است احتمال ندارد که بخواهد این جوان با او ارتباط نامشروع برقرار کند اما زن زیبایی است، نگاه شهوتآمیز به او حرام است، مفسده دارد. خب نگاه شهوتآمیز به این فیلمهای مبتذل که به نظر عرف مفسدهاش بیشتر است. لااقل اگر این مطلب منشأ فتوی به حرمت نشود منشأ احتیاط واجب میشود. و اینکه جرأت بکند انسان و فتوی به حلیت بدهد بسیار کار سختی هست.
ولی نگاه کردن و مطالعه کردن کتابهای مشتمل بر داستانهای مثیر شهوت اگر خوف وقوع در حرام را نداشته باشد اثبات حرمت خیلی مشکل است. و لذا مرحوم آقای گلپایگانی با اینکه خیلی محتاط بود فتوی نمیداد، میگفت بهتر است اجتناب بشود از خواندن این داستانهای مثیر یا فکر مثیر شهوت. آقای خوئی و آقای سیستانی هم فتوی به عدم حرمت داده اند و لذا راجع به مطالعه قصص خلاعیه از روی شهوت یا تفکر در قضایای شهوتانگیز اگر خوف وقوع در حرام نباشد نمیشود فتوی به حرمتش داد. بعید نیست که حلال باشد.
فقه محرمات 23/12/96
ولی نگاه کردن و مطالعه کردن کتابهای مشتمل بر داستانهای مثیر شهوت اگر خوف وقوع در حرام را نداشته باشد اثبات حرمت خیلی مشکل است. و لذا مرحوم آقای گلپایگانی با اینکه خیلی محتاط بود فتوی نمیداد، میگفت بهتر است اجتناب بشود از خواندن این داستانهای مثیر یا فکر مثیر شهوت. آقای خوئی و آقای سیستانی هم فتوی به عدم حرمت داده اند و لذا راجع به مطالعه قصص خلاعیه از روی شهوت یا تفکر در قضایای شهوتانگیز اگر خوف وقوع در حرام نباشد نمیشود فتوی به حرمتش داد. بعید نیست که حلال باشد.
فقه محرمات 23/12/96