26-دي-1397, 15:14
(25-دي-1397, 08:05)مسعود عطار منش نوشته:(29-آذر-1397, 13:44)خیشه نوشته: تا زمانی که راه دوم امکان دارد وجهی ندارد که راه اول انتخاب بشود و در نتیجه حمل بر اوامر ارشادی شود.
اولا چرا وجهی ندارد لطفا بیشتر توضیح دهید ؟
ثانیا چرا حمل به راه اول ارشادی شود و مراد از ارشادی بودن دقیقا چیست ؟
جواب سوال اول: ظاهرا اصل اولی در خطاباتی که جانب شارع در معاملات صادر میشود مولوی بودن است و فرض این است که راه تحفظ بر این اصل اولی وجود دارد پس وجهی ندارد که حمل بر ارشادی شود. شاید دلیل اصل اولی برمولویت نیز تناسب مقام مولویت باشد.
جواب سوال دوم: اگر مولوی بودن امکان نداشته باشد باید حمل بر ارشادی شود چون غیر از این دو نوع امر که چیز دیگری نداریم. و مراد از اراشادی این است که راهنمایی به جزئیت و شرطیت اجزا و شرایط دارد لذا اگر کسی شرط را بجا نیاورد هتک حرمت مولی نیست اما اگر گفته شود مولوی است هتک حرمت مولی است.