14-اسفند-1392, 19:00
با سلام
در تواتر معنوی بایستی قدر مشترکی وجود داشته باشد که آن قدر مشترک یا به وسیله ی دلالت مستقیم الفاظ روایات لکن با عبارات گوناگون بیان می شود و یا این که مدلول التزامی آن روایات است، البتّه تمام مدلول التزامی آن ها نه بخشی از مدلول التزامیشان.
امّا در تواتر اجمالی بنا بر نظر بسیاری از علماء اصلاً وجود قدر مشترک لازم نیست و اگر هم لازم باشد( که طبق نظریّه ی آیت الله صدر لازم است) همین مقدار کافی است که در مدلولی از مدالیل التزامی روایات، قدر مشترکی وجود داشته باشد و این دخلی به تواتر معنوی مصطلح که اشتراک در تمام مدلول التزامی را می طلبید، ندارد.:
در تواتر معنوی بایستی قدر مشترکی وجود داشته باشد که آن قدر مشترک یا به وسیله ی دلالت مستقیم الفاظ روایات لکن با عبارات گوناگون بیان می شود و یا این که مدلول التزامی آن روایات است، البتّه تمام مدلول التزامی آن ها نه بخشی از مدلول التزامیشان.
امّا در تواتر اجمالی بنا بر نظر بسیاری از علماء اصلاً وجود قدر مشترک لازم نیست و اگر هم لازم باشد( که طبق نظریّه ی آیت الله صدر لازم است) همین مقدار کافی است که در مدلولی از مدالیل التزامی روایات، قدر مشترکی وجود داشته باشد و این دخلی به تواتر معنوی مصطلح که اشتراک در تمام مدلول التزامی را می طلبید، ندارد.: