18-دي-1397, 11:53
فرمایش شما متین است و لکن گاهی عرف علیرغم این که مصداقیت یک مصداق را متوجه نمی شود در عین حال خودش می گوید اگر شخص ذکی و باهوش متوجه شد وظیفه دارد ؛ در مثال حنا و خون و ... بیان شما کاملا تطبیق میشود ولی مثلا در مورد عالمی که به دلیل کتوم بودنش از عرف مردم مخفی مانده ولی یک طلبه ذکی و باهوش با چند کلمه می فهمد این شخص از علمیت بالایی برخوردار است که به نظر می رسد اکرم العلماء در این گونه موارد اگر چه عرف هر چه دقت کند نمی تواند از علمیت عالم شدید الکتمان مطلع شود ولی در ارتکازش هست که اگر کسی متوجه شد باید اکرام کند و به نظر می رسد این ارتکاز را باید از تناسبات حکم و موضوع کشف کردد .