امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رجوع قاعده اشتغال به قاعده برائت در غیر علم اجمالی
#9
(25-دي-1397, 07:59)مسعود عطار منش نوشته:
(24-دي-1397, 11:42)سید محسن حائری نوشته: [quote pid='5670' dateline='1547367483']
اما نکته ای که شما بدان اشاره کردید به تنهایی نمی تواند نمیتواند مدعایتان را اثبات کند، چرا که نکته ی لعب به امر مولی و نکته ی ارتکاز عقلائی که فرمودید نهایتا می تواند نسبت به مواردی که عبد از ابتدا میداند کاری که میخواهد انجام دهد امتثال احتمالی است، ایجاد انصراف کند.
اما مواردی که عبد ابتدا با این تصور که کاری که انجام میدهد امتثال است اقدام به عمل کند و بعد از آن شک در صحت امتثالش کند، دیگر ارتکاز عقلا موجب انصراف ادله ی برائت در چنین مواردی نمی گردد.

بنده عرض کردم در بسیاری از موارد نه در تمام موارد و توجهم به همین نکته ای بود که فرمودید ولی حتی در جایی که به تصور صحت فعل را انجام دهد و بعد شک کند باز در برخی موارد به نظر میرسد ارتکاز عقلائی وثیق بر لزوم اتیان به فرد متیقن است فلذا عمومات توانایی ترخیص در این گونه موارد را ندارند بله در برخی موارد مثلا در جایی که عبد هم تصور صحت داشته و هم بعد از عمل اگر بخواهد دوباره مصداق متیقن را بیاورد مؤونه زیادی داشته باشد جریان برائت چندان خلاف ارتکاز نیست .
[/quote]

لطف می‌فرمایید اگر مثالی بزنید برای جایی که شک مکلف مربوط به بعد از عمل است و ارتکاز عقلایی وثیقی نیز وجود دارد که لازم است اقدام به اتیان فرد متیقن نماید.
نسبت به مواردی که شخص از قبل از عمل شک دارد، ارتکاز عقلایی‌ای که بدان اشاره کردید وجدانا روشن است، اما این فرمایش اخیرتان را نمی‌توانم وجدان کنم، شاید مثالی از جانب شما کمک کند.

به نظر حقیر نمی‌رسد که غیر عقلایی و خلاف ارتکاز باشد که مولا بگوید: «اگر کاری را کردید و بعد شک کردید که آیا مطابق با مأمور به انجامش داده‌اید یا خیر، تکلیف از شما ساقط است»

اگر هم نسبت به این موارد، مورد خاصی را بتوانید مثال بزنید، نهایتا آن مورد به خاطر ارتکاز عقلا، از تحت اطلاق خارج می‌شود، چرا جمیع موارد شک در امتثال را از تحت اطلاق خارج می‌کنید؟
طبعا اخراج موارد توسط قیود لبی، به همان مقداری خواهد بود که قید اقتضا دارد. نمی‌دانم چرا اصرار دارید جمیع موارد شک در امتثال را با تمسک به خروج قطعی برخی از مصادیق، خارج از اطلاق بدانید!
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: رجوع قاعده اشتغال به قاعده برائت در غیر علم اجمالی - توسط سید محسن حائری - 27-دي-1397, 00:31

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفصیل شهید صدر در مورد منجزیت علم اجمالی نسبت به وجوب احتیاط خیشه 0 197 16-اسفند-1401, 18:46
آخرین ارسال: خیشه
  ثمره عملی نداشتن مسلک علیت تامه و اقتضائی بودن علم اجمالی خیشه 3 328 16-اسفند-1401, 08:10
آخرین ارسال: خیشه
  قرائت مرحوم اغا ضیا از ماهیت علم اجمالی و ترتب علیت بر ان خیشه 0 174 15-اسفند-1401, 16:55
آخرین ارسال: خیشه
  علیت عرفیه داشتن علم اجمالی برای حرمت مخالفت قطعیه خیشه 0 200 13-اسفند-1401, 17:39
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی دو اقرار مختلف و مخالفت باعلم اجمالی و تفصیلی خیشه 0 133 7-اسفند-1401, 17:00
آخرین ارسال: خیشه
  معنای قاعده ملازمه نزد محقق اصفهانی خیشه 5 1,336 10-بهمن-1401, 21:09
آخرین ارسال: 105767
  عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم خیشه 2 1,533 28-فروردين-1399, 17:07
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  رجوع اکثر واجبات به واجب غیری خیشه 0 1,082 23-آذر-1398, 14:01
آخرین ارسال: خیشه
  ثمرات فقهی بحث دوران رجوع قید به ماده و هیئت رضا یعقوبی 0 1,183 18-آذر-1398, 12:12
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  رجوع تعارض بالعرض به بالذات رضا یعقوبی 0 1,161 16-آذر-1398, 16:50
آخرین ارسال: رضا یعقوبی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان