11-بهمن-1397, 22:09
(آخرین تغییر در ارسال: 11-بهمن-1397, 22:11 توسط سید محسن حائری.)
(11-بهمن-1397, 12:34)فاضل همدانی نوشته:می گوییم ائمه علیهم السلام شیعه ها را هم به شرکت در نماز آن ها و هم به اقامه نماز خودشان ترغیب می کردند یعنی با اینکه اهل سنت هم نماز جمعه داشتند، حضرت به زراره فرمودند که نماز جمعه اقامه کنید. بعد زراره می گوید که ما بیاییم نزد شما و اقامه کنیم؟ حضرت می فرمایند مرادم شما نزد خودتان هستید[/url]. پس حضرت تصحیح کرده است نماز جمعه ای را که اصحابشان در قبال نماز جمعه ی اهل سنت برگزار کنند. همین که حضرت زراره را به نماز جمعه ترغیب می کند معلوم می شود که نماز آن ها مانع نیست. با این مقدار به اطمینان می رسیم که اگر در شهری آن ها نماز جمعه برگزار کردند مضر به نماز جمعه ما از جهت عدم رعایت فرسخ نیست.
[url=#_ftnref2][2] بحار الانوار، محمّد باقر المجلسی (العلامة المجلسی)، ج86، ص164.« رَوَى هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ إِنَّمَا عَنَيْتُ ذَلِكَ عِنْدَكُمْ».
آیا روشن است که امام علیه السلام ایشان را به نماز جمعه ولو در نزدیکی نماز جمعهی عامه ترغیب کرده؟
طبعا امام ایشان را به نماز جمعهای صحیح (جامع شرائط) ترغیب کرده. عدم شرطیت فاصله بین نماز عامه و شیعه از این روایت در نمیآید.
مگر این که ادعا کنید نمازی که بدان ترغیب شدهاند قهرا در نزدیکی نماز عامه باید شکل میگرفته و غیر آن عرفا ممکن نبوده (مثلا همه جا نماز عامه برگزار میگشته و هر جایی شیعه بخواهد نماز راه بیاندازد، قهرا نزدیک نماز عامه میشده). لذا از ترغیب نتیجه گرفته میشود که شرط فاصله بین نماز عامه و شیعه وجود ندارد.
و این ادعا هر چند محتمل است، دلیل میخواهد و بدون اثباتش دیگر نمیتوان جهت اثبات مدعا به این روایت تمسک کرد.