7-اسفند-1397, 16:35
(5-اسفند-1397, 18:44)خیشه نوشته: به نظر میاید که روایت دسته اول که بحث تقلیل مطرح است از لحاظ مضمونی ضعیفت هستند. بحث عدم طاقت امت مطرح میشود چطور میشود که امت پیامبر طاقت نداشته باشد ولی خداوند باز هم تکلیف کرده باشد. قدرت که شرط عقلی تکالیف است. این نکته هم اضافه شود که امت پیغمبر از امتیاز ویژه ای نزد خداوند برخوردار بودند لذا بعضی از احکام امتنانی در اسلام مطرح است. با این حال خداوند تکالیف طاقت فرسایی برای مسلمانان گذاشته باشد. علاوه بر این طبق این رفت و برگشت هایی پیامبر و رد و بدل شدن حرفهای حضرت موسی و پیامبر بحث مصلحت و مفسده احکام و غیره خیلی جایگاهی ندارند. اگر واقعا مصلحت وجود دارد چرا کم شود. اگر شما بحث تسهیل را مطرح کنید پس تزاحم ملاکات است لذا با رو زدن و واسطه قرار دادن و غیره خیلی مشکل حل نمیشود. و عبارات دیگری که در روایت وجود دارد. حال بنده از سند روایت خبری ندارم اما به لحاظ مضمون، نسبت به روایت اضافه کردن ضعیف است.
با سلام خدمت برادر عزیزم.
گرچه مشکل عقلی عدم قدرت مشکل جدی است لکن لازم نیست حتما به گونه ای روایت مطرح شود که با این مشکل مواجه شویم. به راحتی می توان مراد از عدم قدرت در روایت را عدم قدرت عرفی و به معنای (سختی کشیدن امت) دانست، نه اینکه به معنای عدم قدرت حقیقی باشد که با دلیل عقلی مردود شود.
به نظر می رسد اشکال عدم سازگاری با مصالح و مفاسد در روایت نیز قابل جواب باشد. می توان گفت قبل از درخواست نبی اکرم مصلحت امت فلان تعداد نماز بوده است و بعد از در خواست ایشان به دلیل احترام و جایگاهی که رسول الله نزد درگاه احدیت دارد، مصلحت در این بود که خداوند تعداد نما زها را تقلیل دهند تا مقام نبی الله را به مردم نشان دهد.