9-اسفند-1391, 13:11
در مورد روایت حفص غیاث می توان گفت که حفص بن غیاث از عامه است و مساله جنگ از شوونات حکومت بوده است که با توجه به اینکه هدف از فتوحات در آن زمان بیشتر جنبه مادی آن و کسب خراج بیشتر بوده است چه بسا جنبه های شرعی جهاد مراعات نمیشد. با توجه به این مطلب احتمال تقیه امام ع در این روایت زیاد است و دیگر نمیتوان اصالت عدم تقیه در آن جاری نمود زیرا اصالت عدم تقیه یک اصل عقلایی است و عقلاء این اصل را در موارد شک عام جاری میکنند - یعنی شکی که در هر جایی قابل طرح است - اما در موارد شک خاص - که در خصوص مورد به جهت نکات خاص آن مورد ایجاد شده است - عقلاء نه اصالت عدم تقیه و نه هیچ اصل دیگری را جاری نمکنند.