امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استدلالی ساده و روشن برای اثبات اجرای قاعده احتمال و محتمل در مطلوبیت و مصلحت فعل
#6
(16-اسفند-1398, 16:37)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم
به نظر می رسد بحث به این آسانی که می فرمایید نیست به چند دلیل:
1. اصلا اصل تقسیم بندی گناهان به کبیره و صغیره محل کلام است. عده ای از بزرگان مانند محقق خویی رحمه الله اصل این تقسیم بندی را قبول ندارند و همه را بی احترامی به ساحت مولا می دانند.
2. در برخی از روایات تصریح شده است به اینکه برخی از گناهان صغیره با شرایطی، از گناهان کبیره نیز بد تر هستند: مانند اینکه أعظم الذنوب ما استخف به صاحبه، یا اینکه فرموده اند کسی که گناهان کوچک انجام می دهد و ابایی ندارد بسیار بد تر از کسی است که گناهان بزرگ انجام می دهد ولی از این بابت نگران است و خود را ملامت می کند.
3. جوابتان به دوست عزیز آقای عطار منش را یا من متوجه نشدم یا قانع کننده نبود.

نکته: به نظر می رسد اعتناء کردن زیادی به مباحث فلسفه ی اخلاق می تواند گاهی در فهم دینی از متون دینی و مباحث اصولی مضر نیز باشد. کما قال به جماعۀ من الأساتذه
(البته فی الجمله مباحث فلسفه ی اخلاق مفید هستند و به طور کلی انکار نمی کنیم)

سخن بنده در اهم دانستن کبیره احتمالی، صرفا برای عنوان و تفهیم مطلب بود.
وگرنه این بیان نسبت به تمامی درجات مختلف جاری است. بین خود گناهان کبیره جاری است. بین گناهان صغیره. بین مکروهات و بین همه این ها با هم. تمامی کارهای مختلف با درجات مختلف را شامل می شود.

ادامه استدلال: هرگاه بین دو کار مجبور به انتخاب باشیم، (همانند سخن پست قبل) برای ترجیح بین آن دو کار از جهت «مفسده و مصلحت» یا «محبوبیت یا مبغوضیت» یا «اراده جدی مولی» در تمام این موارد:
1- اگر احتمال (مفسده یا ...) دو کار برابر باشد، آن که محتملش بالاتر است اهم می باشد و هیچ عامل دیگری دخالت ندارد.
2- اگر محتمل (مفسده یا ...) دو کار برابر باشد، آن که محتملش بالاتر است اهم می باشد و ... .
روش اثبات این همانند روش اثبات قوانین فیزیکی می باشد. (اگر آشنا باشید) (با این تفاوت که یقینی است)
 پس برای مقایسه اهمیت یک عمل با عمل دیگر باید از قانون احتمال و محتمل پیروی کرد.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: استدلالی ساده و روشن برای اثبات اجرای قاعده احتمال و محتمل در مطلوبیت و مصلحت فعل - توسط ارادتمند آیت الله مکارم - 17-اسفند-1398, 18:54

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  عدم مرجعیت حکم عقل به حسن عدل و قبح ظلم برای همه ی گزاره های عقل عملی a.p 0 294 2-بهمن-1401, 23:55
آخرین ارسال: a.p
  نکته علمی:  مثال روایی برای استعمال لفظ در اکثر از یک معنی محمد خداپرست 2 676 12-مرداد-1401, 18:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  لزوم تتبع در استعمالات برای فهم متون دینی مسعود عطار منش 1 783 8-آذر-1399, 17:22
آخرین ارسال: 1972392352
  رد قاعده احتمال و محتمل در خصوص شبهات ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,262 8-خرداد-1399, 13:55
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  قیدیت و ظرفیت زمان در فضای اثبات رضا یعقوبی 0 926 7-بهمن-1398, 11:17
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  اثبات اولویت ترک محتمل الکبیره از معلوم الصغیره ارادتمند آیت الله مکارم 12 10,129 16-شهريور-1398, 19:29
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  بناء عقلاء و قاعده احتمال و محتمل ارادتمند آیت الله مکارم 0 1,748 11-تير-1398, 18:38
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  «مقاله»  ✴️ملاک تحلیل برائت یا احتیاط، ثواب و عقاب اخروی است یا مصلحت و مفسده؟!/محمد تقی اکبرن مهدی قنبریان 1 4,069 25-بهمن-1396, 12:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم تبعیت احکام از مصلحت در مجعول سید حسین منافی 1 4,673 16-بهمن-1396, 14:58
آخرین ارسال: 89194
  شرط جدیدی برای مقدمات حکمت meisam 3 6,019 11-بهمن-1396, 15:22
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان