16-آذر-1398, 09:30
(15-آذر-1398, 14:52)مومن نوشته: استاد شهیدیاگر عقلا به اخرین رای عمل می کنند باید نگاه کرد که شیخ تهذیبین را اول نوشته یا رجال را اگر معلوم نشد تقدم و تاخر این دو منیع بحث اشتباه حجت بلا حجت مطرح می شود.
این بحث بستگی به نظر فقیه در حجیت قول رجالی دارد
اگر حجیت قول رجالی به جهت حجیت قول اهل خبره باشد، عقلاء به آخرین رأی اعتماد می کنند و شیخ از رأی سابق خود عدول کرد و چون رأی جدید معلوم نیست اشتباه حجّت بلاحجّت خواهد بود و لذا کلام نجاشی بدون معارض می شود.
اگر توثیق شیخ از باب اخبار حسی باشد اگر هر دو از شیخ ره صادر شده باشد بعید نیست عقلاء در دو اخبار متضاد از یک شخص، به اخبار اخیر او عمل کنند مثل این که کسی بگوید «این آب نجس است» و روز بعد بگوید «من اشتباه کردم و این آب پاک است» که عقلاء به این مطلب أخیر عمل می کنند پس در این فرض نیز کلام شیخ طوسی اشتباه حجت به لا حجت می شود و کلام نجاشی بدون معارض
بله فقط اگر عمل به قول رجالی به جهت وثوق باشد همانگونه که آقای سیستانی فرموده یا به جهت انسداد باشد همانگونه که آقای شبیری فرموده، تعارض بین کلام شیخ و نجاشی مستقر می شود.
درقسمت دوم کلامتان نوشتید اگر مبنا اخبار حسی باشد لا یبعد که عقلا به کلام اخیر عمل کنند بعد درادامه اش گفتید اشتباه حجت بلا حجت می شود؟!بالاخره کدام سیره ی عقلاست .
اگر مبنا حصول وثوق باشد کلامتان تمام است با وجود این اختلاف اطمینان به ضعف یا وثاقت سهل بن زیاد حاصل نمی شود اما اگر مبنا انسداد باشد ظن به ضعف حاصل می شود به خاطر تعدد ناقلین آن