امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جلو گیری از تعارض با تصرف در قسم یا مقسم در موارد حصر
#1
یکی از موانع زکات در پول رایج ادله حاصره زکات در تسع است.
اما این که آیا این روایات قابل تقیید هستند یا نه همان بحثی ‌که در تقیید
لاَ يَضُرُّ اَلصَّائِمَ مَا صَنَعَ إِذَا اِجْتَنَبَ ثَلاَثَ خِصَالٍ اَلطَّعَامَ وَ اَلشَّرَابَ وَ اَلنِّسَاءَ وَ اَلاِرْتِمَاسَ مطرح است مطرح می‌شود.
یکی این که روایات حاصره قابل تخصیص و تقیید هست همچون روایت لا یضر الصائم ما صنع، ما عرض کردیم این مطلب درست نیست، در لا یضر الصائم ما صنع هم به نظر صحیح که حاج آقا اشاره می‌فرمودند این که بخواهیم بگوییم که تخصیص بزنیم صحیح نیست، بله، ظاهر لا یضر الصائم ما صنع ما به دو گونه می‌توانیم بهش تصرف بکنیم، یکی این که در اقسام تصرف کنیم ظهور بدوی اقسام تغییر بکنیم، مثلا فرض کنید عرض کردم اکل و شرب را یک معنایی عام‌تر از اکل و شرب بگیریم که ایصال غبار غلیظ به حلق را هم شامل بشود. یا مثلا مراد از نسا را یک معنای اوسعی بگیریم که لواط و تفخیذ را هم شامل بشود مثلا. و همینجور. یا در اقسام تصرف بشود یا در مقسم تصرف بشود، تصرف در مقسم گاهی اوقات این هست که این ناظر به افراد متعارف هست، در متعارف موارد این شکلی است و الا احیانا یک چیز نادری وجود داشته باشد ناظر به آن نیست، مثلا کذب بر خدا و پیغمبر بگوییم این اصلا در مقسم نیست چون کسی که روزه دار هست و بخواهد در روزه به خدا و پیغمبر دروغ ببندد و امثال اینها آن یک فرد خیلی نادری است، در واقع مقسم مواردی هست که مفطرات متعارفه است، ناظر به مفطر غیر متعارف نیست.
در بحث ما هم همینجور هست، ما احیانا می‌توانیم ادلۀ حاصره را به گونه‌ای درش تصرف کنیم، ولی یا باید در اقسام تصرف کنیم مثلا در ما نحن فیه در بحثی که مرتبط با بحث ما هست بگوییم مراد از نقدین آن معنایی هست که شهید صدر مطرح می‌کردند که مراد از نقدین، تعبیر ایشان این بود المال المحض المتمحض فی المالیة که عرض کردیم مراد عبارت درست‌تر این هست آن چیزی که المال النامی بالتجارة مثلا، بگوییم مراد از نقدین المال النامی بالتجارة هست که مال التجارة را مثلا شامل بشود.
خب این امکان دارد، حالا درست است یا نادرست یک بحث دیگر است باید بحث بشود که آیا این لفظ قرینه داریم بر این که خلاف ظاهر در موردش اراده شده باشد یا قرینه نداریم، ولی ذاتا اشکالی ندارد که بعضی از عناوین را ما بگوییم مراد از آنها عام است.
فرض کنید مثلا بقر در روایت وارد شده، بقر بگوییم ظاهر بدوی‌اش این است که گاومیش را شامل نمی‌شود، ولی یک روایتی می‌گوید که گاومیش هم زکات دارد، بگوییم مراد از بقر یک معنایی هست که اعم از گاو و گاومیش است، این مانعی ندارد، یا فرض کنید گندم که درش زکات هست بعضی از اقسامی هست نمی‌دانم آن اقسام ذاتا ممکن است گندم آن را شامل نشودولی به قرینۀ این حب خاصی که بین گندم و جو هست صلت و بعضی چیزها هست که در روایات ما مورد بحث قرار گرفته که زکات دارند یا ندارند، بعضی از اینها را ممکن است ذاتا گندم آنها را نگیرد، ولی یک معنای اوسعی گندم داشته باشند که آن معنای اوسع اینها را در بر بگیرد، این مانعی ندارد.
این تصرف در اقسام است.

۱۳ آبان ۱۴۰۲
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات سید محمد نظام آبادی 0 90 16-آبان-1402, 23:18
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 107 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  تعارض در مقبوله عمر بن حنظله و حل آن توسط شیخ انصاری و استاد سید محمد نظام آبادی 0 115 1-آبان-1402, 16:37
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نکته علمی:  موارد حجیّت قول غیر ثقه و عدم حجیّت قول ثقه haqiqi.1410 4 822 4-فروردين-1402, 17:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نحوه تاثیر ارتکازات عقلایی در شکل گیری ظهور مسعود عطار منش 0 266 14-آذر-1400, 20:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم شکل گیری اطلاق با وجود مرتکز عقلایی عرفان عزیزی 0 830 28-اسفند-1398, 10:01
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تعارض دوقول شیخ طوسی با کلام نجاشی عرفان عزیزی 4 3,236 16-آذر-1398, 09:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تعارض روایت موثقه با صحیحه عرفان عزیزی 0 1,156 11-آذر-1398, 00:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان