امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اجرای برائت دردوران امر بین محذورین
#3
(14-دي-1398, 22:37)مهدی خسروبیگی نوشته:
(6-دي-1398, 14:53)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم آقا ضیاء فرموده است که مجرای برائت شک در اصل تکلیف است مستشکلی به ایشان نقض وارد می کند که دردوران امر بین محذورین که  مجرای تخییراست عدم البیان نیز محقق است و موضوع برای اباحه ظاهریه می شود لذا این تقسیم بندی مجاری اصول عملیه درست نیست ایشان در پاسخ فرموده اینجا عقل یک ترخیص و یک لاحرجیت دارد که می گوید فاعل نمی تواند فاعل و تارک باشد، بنابراین حرجی بر او نیست واگرچه لابیان محقق است ولی مجرای برائت شرعی و عقلی نیست؛ زیرا در مرتبه سابق عقل ترخیص داده و علم اجمالی را از باب لاحرجیت ساقط کرده  و جایی برای ترخیص ازحیث لابیان بودن باقی نمی ماند وترخیص عقلی مجدد لغو است.
علم اجمالی که ساقط نشده به همین خاطر قائل به تخییر می شویم و بیان موجود است بله بیان تفصیلی نیست. اگر علم اجمالی ساقط شده بود در عبادات نیاز به قصد قربت نبود در حالی که مثلا اگر میت منافقی جلوی اوست که نمی داند منافق حکم مسلمان را دارد که باید براونماز بخواندو یا کافر است که نباید براونماز بخواند اگر بخواهد نماز بخواند باید قصد قربت کند.

اگه ساقط نشده باشه که باید هردو رو اتیان بکنی و چون امکان ندارد ، به خاطر لا حرجیت  عقلی علم اجمالی از کار می افتد مثالی هم که بیان شده است ربطی به بقای علم اجمالی ندارد ولو علم اجمالی ساقط شود ما چون مخیریم و به مقتضای ان اگر خواستیم یکی از طرفین را بیاوریم چون خصوصیت آن طرف عبادی بودن است عند الاتیان باید قصد قربت نمود
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: اجرای برائت دردوران امر بین محذورین - توسط عرفان عزیزی - 15-دي-1398, 09:09

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 820 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اختصاص برائت به موارد وجود خطاب ونرسیدن آن به عبد عرفان عزیزی 2 1,626 19-ارديبهشت-1399, 12:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  بیان شهید صدر در انکار برائت عقلیه عرفان عزیزی 9 3,804 18-بهمن-1398, 11:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان