22-بهمن-1398, 22:02
(16-بهمن-1398, 12:59)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم با تشکر از مطلب خوب شما
سوال این است که اگر قاضی حکم بدهد که ما یک حرام یقینی قطعی را انجام دهیم. مثلا حکم کند که یک شیعه ای را بکشیم. آیا باید اطاعت کنیم یا خیر؟؟ قطعا جواب منفی است چرا که ما یقین به عدم صحت حکم او داریم و هیچ گاه به خاطر حکم او یک شیعه را نمی کشیم.
حال سوال این است که چه فرقی می کند ما یقین داشته باشیم یا حجت داشته باشیم. اگر ما حجت داریم که نظر قاضی اشتباه است و ما مالک تصرف در اموال غیر نمی شویم، به چه مجوزی این کار را انجام دهیم. لاأقل طبق مبنای محقق نایینی که امارات را نازل منزله ی یقین می دانند، می توان این اشکال را طرح کرد.
بین یقین و حجت تفاوت وجود دارد در موردی که شما یقین داشته باشید نمی توان این کار را کرد ولی در زمانی که حجت داشته باشید می توانید چون ممکن است شما خودت مجتهد باشی یا مقلد مجتهدی باشی که حجت داشته باشی ولی در اجتهاد خطا کرده باشی ولی نظر قاضی هم که حجتی دیگر است مطاق با واقع است. پس چون در حجت احتمال این وجود دارد که حجت دیگری که بر خلاف است مطابقت با واقع داشته باشد باید به دستور قاضی عمل کرد