امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای
#1
جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای
 
آقای سیستانی به تبع شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن حمزه، ‌ابن غنیه، ابن جنید و ابن ابی عقیل فروش پول به پول بیشتر را فقط در بیع نقدی جائز دانسته و در فرض نسیه ای بودن معامله باطل دانسته اند. بنابر این بیع ده میلیون در قبال دوازده ملیون یک ساله، ممنوع؛ و بیع ده میلیون به دوازده میلیون نقد جائز است. ایشان سه دلیل روایی بر مدعای خود اقامه کرده اند:
 
دلیل اول؛ صحیحه حلبی
در صحیحه حلبی آمده است: «الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبَانٍ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا کَانَ مِنْ طَعَامٍ مُخْتَلِفٍ أَوْ مَتَاعٍ أَوْ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْأَشْیَاءِ یَتَفَاضَلُ فَلَا بَأْسَ بِبَیْعِهِ مِثْلَیْنِ بِمِثْلٍ یَداً بِیَدٍ فَأَمَّا نَظِرَهً فَلَا تَصْلُحُ».
 
طبق این روایت بیع مشتمل بر زیاده ی ‌طعام مختلف (یعنی طعامی که از دو جنس باشد؛ مثل برنج در مقابل گندم)، یا بیع مشتمل بر زیاده ی ‌هر چیزی و لو از معدودات بوده و با هم جنسش نیز باشد، در صورت نقدی بودن خالی از اشکال، و در صورت نسیه بودن، ممنوع است.
مطلب دیگر در مورد مفاد این صحیحه این است که با توجه به تعبیر «متاع أو شیء من الاشیاء» کالصریح در آن است که حکم مذکور، اختصاصی به مکیل و موزون ندارد، فلذا این صحیحه، روایت «لایکون الربا الا فیما یکال أو یوزن» که دال بر تحریم ‌بیع مشتمل بر زیاده ی طعام با هم جنسش (مثل بیع یک کیلو گندم خوب در قبال دو کیلو گندم متوسط یا بیع یک کیلو پنیر در قبال پنج کیلو شیر که اصلی واحد دارند) است را تخصیص می زند.
 
دلیل دوم؛ صحیحه زراره
روایت دوم، صحیحه زراره در کافی و تهذیب است: «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى وَ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ جَمِیلٍ عَنْ زُرَارَهَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: الْبَعِیرُ بِالْبَعِیرَیْنِ وَ الدَّابَّهُ بِالدَّابَّتَیْنِ یَداً بِیَدٍ لَیْسَ بِهِ بَأْس»
قید «یدا بید» برای احتراز از نسیه است و مفاد این روایت ممنوع بودن بیع نسیه ای مشتمل بر زیاده در شتر و امثال اسب و آن است که مکیل و موزون نیستند.
 
دلیل سوم؛ موثقه عبدالرحمن بن ابی عبدالله
روایت سوم، موثقه عبدالرحمن بن ابی عبدالله است: «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنِ الْعَبْدِ بِالْعَبْدَیْنِ وَ الْعَبْدِ بِالْعَبْدِ وَ الدَّرَاهِمِ قَالَ لَا بَأْسَ بِالْحَیَوَانِ کُلِّهِ یَداً بِیَدٍ». قید «یدا بید» احتراز از نسیه است و مفاد روایت این است که تفاضل در بیع الحیوان بالحیوان -که از معدودات است- اگر نقد باشد جایز و اگر نسیه باشد غیر مجاز است.
 
پاسخ


پیام‌های این موضوع
جواز معامله ربوی پول در معاملات نقدی و عدم جواز در معاملات نسیه‌ای - توسط هادی اسکندری - 28-بهمن-1398, 08:39

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز غرر در مهر عقد دائم علی کریمیان 3 385 12-دي-1401, 13:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی جواز مخالفت با حکم حاکم بنا بر نظریه ولایت مطلقه فقیه میرزا مرتضی 4 638 2-آذر-1401, 21:02
آخرین ارسال: علاوی
  عدم جواز عدول از جماعت به فرادی بدون عذر عرفان عزیزی 0 684 23-دي-1399, 13:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  راه های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی حسین بن علی 0 514 20-آبان-1399, 21:03
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 1,269 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 958 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  آراء فقهاء در معامله پول به پول در فرض اشتمال بر زیاده هادی اسکندری 2 1,477 28-بهمن-1398, 08:59
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز اکل از بیوت آباء در فرض ظن به عدم رضایت هادی اسکندری 0 926 11-بهمن-1398, 21:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز مصرف امانت در فرض توان بر وفاء هادی اسکندری 0 1,011 9-بهمن-1398, 17:01
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز صدقه دادن غذای خانه زوج و صدیق هادی اسکندری 0 1,038 9-بهمن-1398, 16:58
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان