امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نیازمندی امتثال اباحه به قصد
#1
استاد سید علی اکبر حائری دردفاع از شهید صدر در مقابل این اشکال که اگر صرف احتمال منجز است  احتمال اباحه ی اقتضایی مسئولیتی را متوجه عبد می کند به استاد لاریجانی اشکال می کنند که مقصود شما از این که انجام یا ترک فعل از سر ازادی مصلحت دارد اگر این است که عبد باید به قصد اطلاق عنان  فاعل یا تارک باشد چنین قصدی در اباحه لازم نیست. اباحه مثل عبادیات نیست که قصد خاص بخواهد. واگر مقصود این است که خود فعل متصف به اختیاری بودن باشد، این معنا هم به نفس جعل اباحه درست می شود.استاد لاریجانی در پاسخ برروی این نکته تمرکز دارند که علت این اشکالات تصور نکردن نقض اباحه است چرا که با این تصویر این ایراد وارد نیست بله ما هم قصد را مطرح نمی کنیم اما مسئولیت عبد را عدم نقض می دانیم 98/10/24
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


پیام‌های این موضوع
نیازمندی امتثال اباحه به قصد - توسط عرفان عزیزی - 29-بهمن-1398, 10:02

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 817 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمره ی بحث تبیین اباحه عرفان عزیزی 0 911 12-فروردين-1399, 07:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند. عرفان عزیزی 0 861 10-فروردين-1399, 11:00
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 937 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست عرفان عزیزی 0 938 18-اسفند-1398, 22:25
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 2,003 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی از طرف شارع و عقل عرفان عزیزی 0 1,027 8-اسفند-1398, 23:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی عرفان عزیزی 0 889 28-بهمن-1398, 16:23
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان