29-بهمن-1398, 10:02
استاد سید علی اکبر حائری دردفاع از شهید صدر در مقابل این اشکال که اگر صرف احتمال منجز است احتمال اباحه ی اقتضایی مسئولیتی را متوجه عبد می کند به استاد لاریجانی اشکال می کنند که مقصود شما از این که انجام یا ترک فعل از سر ازادی مصلحت دارد اگر این است که عبد باید به قصد اطلاق عنان فاعل یا تارک باشد چنین قصدی در اباحه لازم نیست. اباحه مثل عبادیات نیست که قصد خاص بخواهد. واگر مقصود این است که خود فعل متصف به اختیاری بودن باشد، این معنا هم به نفس جعل اباحه درست می شود.استاد لاریجانی در پاسخ برروی این نکته تمرکز دارند که علت این اشکالات تصور نکردن نقض اباحه است چرا که با این تصویر این ایراد وارد نیست بله ما هم قصد را مطرح نمی کنیم اما مسئولیت عبد را عدم نقض می دانیم 98/10/24