12-فروردين-1392, 09:08
با سلام؛ ظاهراً علت نظر علماء این است که پوست میته، نجس است و ریشۀ مو دارای رطوبت است؛ لذا نجس است و باید آب کشیده شود؛ اما مویی که از بدن ما کنده می شود:
گاهی بدون پیاز کنده می شود---> در این صورت دلیلی بر نجاست آن نیست.
گاهی با پیاز کنده می شود ---> در این صورت با نجس تماس نداشته است چون بدن انسان زنده، میته نیست؛ مگر آن که گفته شود که خود پیاز موی انسان از ما تحلّه الحیاة است و جدا شدن آن از بدن انسان، آن جزء را میته می کند، همان طور که جدا شدن الیه از گوسفند، آن را میته می کند؛ اما در پاسخ می توان گفت که اگر علماء پیاز مو را میته می دانستند، در فرض کندن پشم از بدن گوسفند، با آب کشیدنِ پیاز پشم ها، آنها تطهیر نمی شوند؛ چون عین نجس هستند.
لذا در مجموع به نظر می رسد ریشۀ موهایی که از بدن انسانِ زنده جدا می شود، پاک است، البته نیاز است روایات دقیقاً مورد بررسی قرار گیرند. والله العالم.
گاهی بدون پیاز کنده می شود---> در این صورت دلیلی بر نجاست آن نیست.
گاهی با پیاز کنده می شود ---> در این صورت با نجس تماس نداشته است چون بدن انسان زنده، میته نیست؛ مگر آن که گفته شود که خود پیاز موی انسان از ما تحلّه الحیاة است و جدا شدن آن از بدن انسان، آن جزء را میته می کند، همان طور که جدا شدن الیه از گوسفند، آن را میته می کند؛ اما در پاسخ می توان گفت که اگر علماء پیاز مو را میته می دانستند، در فرض کندن پشم از بدن گوسفند، با آب کشیدنِ پیاز پشم ها، آنها تطهیر نمی شوند؛ چون عین نجس هستند.
لذا در مجموع به نظر می رسد ریشۀ موهایی که از بدن انسانِ زنده جدا می شود، پاک است، البته نیاز است روایات دقیقاً مورد بررسی قرار گیرند. والله العالم.