16-تير-1399, 11:10
راجع به ابهام اول می توان گفت که سوال راوی در مورد فرضی خاص بوده امام جواب عام بیان کردند که هم مورد او را شامل شود هم موارد دیگر را
راجع به ابهام دوم هم محذوری وجود ندارد که به این زن گفته شود اگر در اثناء نماز مردی کنار شما نماز خواند این نماز را به پایان برسان ونماز دیگری بخوان که چنین وصفی نداشته باشد طبق قول کسانی هم که باطل می دانند به او گفته می شود این نماز را را ها کن .زن در حدوث این عامل اختیاری نداشته اما می توان از او مطالبه ی نمازی دیگر کرد مثل جایی که کسی بدون اختیار دیگری را هل دهد به صورتی که از صورت نماز گذار خارج شود که شخص باید نمازی دیگر بخواند
راجع به ابهام سوم هم می توان گفت این مورد مخصص نیست یعنی سوال از بیت واحد است اما امام ضابطه را با مفهوم شرط بیان نمودند.
این هم که فرمودید و لا اقل من الشک فی الاطلاق مبنای اختلافی است آخوند عند الشک اصاله البیان را جاری می دانند
راجع به ابهام دوم هم محذوری وجود ندارد که به این زن گفته شود اگر در اثناء نماز مردی کنار شما نماز خواند این نماز را به پایان برسان ونماز دیگری بخوان که چنین وصفی نداشته باشد طبق قول کسانی هم که باطل می دانند به او گفته می شود این نماز را را ها کن .زن در حدوث این عامل اختیاری نداشته اما می توان از او مطالبه ی نمازی دیگر کرد مثل جایی که کسی بدون اختیار دیگری را هل دهد به صورتی که از صورت نماز گذار خارج شود که شخص باید نمازی دیگر بخواند
راجع به ابهام سوم هم می توان گفت این مورد مخصص نیست یعنی سوال از بیت واحد است اما امام ضابطه را با مفهوم شرط بیان نمودند.
این هم که فرمودید و لا اقل من الشک فی الاطلاق مبنای اختلافی است آخوند عند الشک اصاله البیان را جاری می دانند