23-خرداد-1399, 23:25
اگر حقیقت امر و نهی یا وجوب و حرمت را اعتبار بدانیم بله و لکن اگر حقیقت آن را بعث و زجر دانستیم پیداست که بعث به یک شیء خارجا با بازداشتن از غیر آن یکی است ولو این واقعیت خارجی واحد از یک زاویه بعث و از زاویه دیگر زجر است. .
البته این که حقیقت حکم چیست در هربحثی با توجه به اثر مورد نظر آن بحث متفاوت است مثلا در بحث علم اجمالی به وجوب و حرمت آنچه مورد نظر است حکم عقل به لزوم امتثال است و این اثر مربوط به اعتبار نیست بلکه مربوط به اراده امتثالی است که مولا از عبد دارد.
البته این که حقیقت حکم چیست در هربحثی با توجه به اثر مورد نظر آن بحث متفاوت است مثلا در بحث علم اجمالی به وجوب و حرمت آنچه مورد نظر است حکم عقل به لزوم امتثال است و این اثر مربوط به اعتبار نیست بلکه مربوط به اراده امتثالی است که مولا از عبد دارد.