27-شهريور-1399, 19:21
بله صرف انشاء ،حکم نیست اما انشائی که به مرحله ی اراده ی حتمی مولا رسیده که روح حکم است .علم عبد به حکم مولا دخالتی در صدق تکلیف ندارد جهالت او می تواند عذر واقع شود اگر قصوری بوده. طبق بیان شما قدرت هم شرط تنجز است وحال اینکه قدرت شرط فعلیت است چون نمی توان گفت طلب از عاجز صحیح است.می توان گفت تکلیفی که علم به آن نداریم کلفت اقتضایی دارد.شبیه بیان مرحوم آخوند در حدیث رفع که می فرمود مقتضی احتیاط رفع شده است اینجا هم می توان گفت اراده ی حتمی مولا مقتضی کلفت است