2-تير-1399, 13:01
(2-تير-1399, 10:13)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم شیخ مفید دراوائل المقالات ص 73فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند.اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند.در ادامه جناب شیخ آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره را مطرح نموده و معتقدند مراد از رویت مشاهده ی ثمره ی اعمال است یا در آیه ی من کان یوجوا لقاء ربه فان اجل الله لات فرموده مراد از لقاء خداوند دیدن جزای خداوند بر اعمال است.عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند.مرحوم حسن بن سلیمان حلی عاملی از علمای قرن هشتم کتابی به نام«المحتضر فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی و آله (علیهم السلام)» نگاشته در رد نظریه ی شیخ مفید.
ربطش به فقه چیست؟ یعنی با چه توجیهی می خواهید این مطلب را به فقه مربوط کنید؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق