2-مرداد-1399, 11:14
(28-تير-1399, 17:59)عرفان عزیزی نوشته: عامی نسبت به مسائلی که اختلافی نیست در باب قضا مشمول تعبیر یعلم شیئا من قضایانا هست.علاوه بر اینکه وجه صدق عالم درطرف مجتهد چیست؟اگر مسأله اختلافی نباشه که اصلا نزاعی صورت نمی گیرد مثلا همه قائل باشند که زن از عقار ارث می برد دیگر نزاعی در این مسأله رخ نمی دهد. مثلا همه می گویند ربا بین والد و ولد نیست یکی از اینها نمی تواند برود دادگاه و بگوید مثلا پدرم از من ربا گرفته و من مالم را می خواهم/
وجه صدق عالم در طرف مجتهد بیان شده دقت نکردید. عرفا بر مجتهد صدق می کند که عالم به قضایای ائمه علیهم السلام است.