30-بهمن-1399, 21:23
آقای خیشه فرمودند تطبیق این قاعده که هر جا یقین معتبر است نباید به شک اعتنا کرد بر مورد واضح است. اگر واضح است این همه روایات مربوط به یوم الشک که روات سیوال کردند به چه جهت بوده.
ثانیا آقای خیشه فرمودند این روایت منافاتی با استصحاب ندارد. بله منافات ندارد ولی اشکال اینست که ظهورش در استصحاب نیست یعنی ظهورش در اینست که یقین ملاک است حال این می تواند مستند به استصحاب یا غیر آن باشد.
ثالثا آقای خیشه فرمودند لازمه مطلب موضوعی بودن یقین است ولی این گونه نیست چون این روایت می تواند ناظر به حکم ظاهری باشد یعنی همانطور که استصحاب می گوید یقین باید حاصل شود تا حالت سابقه نقض شود این روایت هم از باب استصحاب یا غیر آن می گوید یقین ملاک است ولی هر دو ناظر به اخذ یقین در مرحله ظاهرند و این ربطی به موضوعیت یقین در حکم واقعی ندارد.
ثانیا آقای خیشه فرمودند این روایت منافاتی با استصحاب ندارد. بله منافات ندارد ولی اشکال اینست که ظهورش در استصحاب نیست یعنی ظهورش در اینست که یقین ملاک است حال این می تواند مستند به استصحاب یا غیر آن باشد.
ثالثا آقای خیشه فرمودند لازمه مطلب موضوعی بودن یقین است ولی این گونه نیست چون این روایت می تواند ناظر به حکم ظاهری باشد یعنی همانطور که استصحاب می گوید یقین باید حاصل شود تا حالت سابقه نقض شود این روایت هم از باب استصحاب یا غیر آن می گوید یقین ملاک است ولی هر دو ناظر به اخذ یقین در مرحله ظاهرند و این ربطی به موضوعیت یقین در حکم واقعی ندارد.