امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته
#1
درس خارج اصول جلسۀ 78 مورخ 11 بهمن 1402
آیت الله والد می‌فرمودند حدیث «طلب العلم فریضةٌ علی کلّ مسلم و مسلمة»[1] در منابع قدیمی و معتبر و نسخ معتبر منابع[2]، بدون عطف «مسلمة» نقل شده است. ایشان می‌فرمودند نیازی نیست برای شمول حدیث نسبت به زنان، از الغای خصوصیت استفاده کنیم چون واژۀ «مسلم» به تنهایی بر اعم از مرد و زن مسلمان دلالت دارد نه بر خصوص مرد مسلمان. وقتی امثال مرحوم شیخ انصاری می‌گویند «اعلم أن المکلف ...»[3] ما در مقام ترجمۀ این عبارات، «مکلف» را به خصوص مرد مکلف ترجمه نمی‌کنیم بلکه آن را به معنای مطلق شخص بالغی که دارای شرائط تکلیف است می‌دانیم.
سؤال: ممکن است چنین تعبیراتی از باب تغلیب باشد؟
پاسخ: خیر بحث تغلیب، مربوط به این موارد نیست. در خصوص تغلیب توضیحاتی را ذکر خواهیم کرد. تغلیب مربوط به صیغۀ جمع واژگان است نه صیغۀ مفرد. برای مثال گاهی بر شمس و قمر «شمسان» اطلاق می‌شود یعنی «شمس» مجازاً به معنای مطلق ستارۀ نورانی به کار رفته و سپس به صیغۀ «شمسان» جمع بسته شده است. تغلیب همراه با نوعی تجوّز و ادعاء است؛ این در حالی است که ما احساس هیچگونه مجاز و ادعائی در اطلاق «مسلم» بر اعم از مرد و زن مسلمان احساس نمی‌کنیم پس این استعمال از باب تغلیب نیست


[1] مصباح الشريعة / 13 / الباب الخامس في العلم
[2] المحاسن / ج‏1 / 225 / 13 باب فرض طلب العلم .....  ص : 225.
[3] فرائد الأصول / ج‏1 / 25 / المكلف إذا التفت إلى حكم شرعي .....  ص : 25
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 205 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 192 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 148 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قاعده "المنجز لا یتنجز ثانیا" در تگاه آیت الله شبیری حفظه الله مسعود عطار منش 0 279 5-خرداد-1402, 23:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی مسعود عطار منش 2 1,112 22-ارديبهشت-1402, 16:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات مسعود عطار منش 0 339 15-ارديبهشت-1402, 23:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مشکل تاخیر بیان از وقت حاجت در جمع عرفی و راه حل آن مسعود عطار منش 0 109 1-ارديبهشت-1402, 18:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,882 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان