امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکل تاخیر بیان از وقت حاجت در جمع عرفی و راه حل آن
#1
در جمع عرفی یک مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه تاخیر بیان از وقت خطاب هرچند در محاورات عادی نا متعارف است اما مانع عقلی ندارد برخلاف تأخیر بیان از وقت حاجت که عقلا نیز جایز نمی باشد بنابراین این سوال مطرح می‌شود که مخصص ها و مقید هایی که در شریعت با آن مواجه هستیم چگونه تحلیل می شوند چون گاهی این مخصص ها و مقید ها سال ها بلکه یک یا دو قرن پس از دلیل عام و مطلق صادر شده اند؟
در پاسخ به این اشکال می‌توان گفت وجود قرینه منفصل، کاشف از آن است که قرینه متصلی وجود داشته که به دست ما نرسیده است یا قرینه منفصلی وجود داشته که قبل از وقت حاجت بیان شده بوده ولی به دست ما نرسیده است و تعیین هریک از این دو نیازمند بررسی خصوصیات مورد می باشد.
درس خارج اصول جلسه69 مورخ1401/11/08
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 531 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 296 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,882 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  عرفی نبودن تفکیک بین مانعیت یک شی و شرطیت مقابل آن مسعود عطار منش 0 180 20-آبان-1401, 11:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مفاد وسیع لا ضرر به بیان مرحوم اراکی مسعود عطار منش 2 713 17-آبان-1399, 17:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  ضابطۀ[جمع عرفی مسعود عطار منش 4 6,549 16-دي-1397, 13:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  عدم صحت تمسک به عمومات و اطلاقات روایاتی که در مقام بیان فروعات یک مطلب است شاهرود شهر معلمان دین و اخلاق 0 4,301 8-خرداد-1392, 01:00
آخرین ارسال: شاهرود شهر معلمان دین و اخلاق

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان