18-فروردين-1402, 17:14
باید توجه داشت شرط جریان استصحاب آن است که یقین و شک ما عرفیت داشته باشد.
به طور مثال محقق خویی در بحث جریان استصحاب در شبهات حکمیه این اشکال را مطرح می کنند که استصحاب بقای مجعول با استصحاب عدم جعل در تعارض است لذا استصحاب در شبهات حکمیه جاری نیست.
اشکال فرمایش ایشان آن است که یقین و شکی که در استصحاب عدم جعل مطرح است به ذهن عرف نمی رسد و شاهد این مطلب آن است که تا قبل از فاضل نراقی کسی چنین استصحابی را مطرح نکرده است.
درس خارج اصول جلسه8 مورخ1401/07/20
به طور مثال محقق خویی در بحث جریان استصحاب در شبهات حکمیه این اشکال را مطرح می کنند که استصحاب بقای مجعول با استصحاب عدم جعل در تعارض است لذا استصحاب در شبهات حکمیه جاری نیست.
اشکال فرمایش ایشان آن است که یقین و شکی که در استصحاب عدم جعل مطرح است به ذهن عرف نمی رسد و شاهد این مطلب آن است که تا قبل از فاضل نراقی کسی چنین استصحابی را مطرح نکرده است.
درس خارج اصول جلسه8 مورخ1401/07/20