امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت
#1
مرحوم آقای صدر به تبع برخی دیگر از بزرگان احتمال فعل بودن واژه قذر در حدیث کل شیء نظیف حتی تعلم انه قذر را مطرح نموده و از آن نتایجی گرفته اند.
به عقیده ما مجموعه قرائنی که در مورد این حدیث وجود دارد منشا اطمینان به نادرست بودن این احتمال می باشد.
یکی از شواهد نادرست بودن این احتمال آن است که هیچکس (جز عده اندکی همچون شهید صدر) چنین احتمالی را مطرح نکرده است که شاهد عرفی نبودن این احتمال است.
شاهد دیگر بر این مطلب تقابل قذر با واژه نظیف است که چون نظیف به شکل وصف وارد شده علی القاعده قذر نیز باید به شکل وصف خوانده شود نه فعل.
۰شاهد دیگر روایاتی است که به لحاظ سبک تعبیر با حدیث طهارت مشابهت دارد، مثلا در حدیث حل کل شیء هو لک حلال حتی تعلم انه حرام دو وصف حلال و حرام در مقابل یکدیگر قرار گرفته است که هر دو وصف هستند.
نکته دیگری که در اینگونه موارد باید مورد توجه قرار گیرد آن است که حتی اگر از مجموعه قرائن اطمینان حاصل نشود نیز ظن در این گونه موارد حجت است چون آن ادله ای که حجیت متن مکتوب را اثبات می کند نتیجه اش قرائت آن متون به شکل متعارف است که در حقیقت به انسداد صغیر در حجیت قرائت متن مکتوب بازگشت دارد.
درس خارج اصول جلسه116 مورخ1402/03/08
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 46 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 73 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 531 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 146 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 205 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 159 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 148 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی مسعود عطار منش 2 1,112 22-ارديبهشت-1402, 16:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات مسعود عطار منش 0 339 15-ارديبهشت-1402, 23:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان