امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات
#1
یکی از روایاتی که در بحث خبر واحد مورد تمسک قرار می گیرد این روایت است:
"لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یودیه عنا ثقاتنا قد عرفوا باننا نفاوضهم سرنا و نحمله ایاهم..."
این حدیث به بحث خبر ثقه بی ارتباط است. معنای ثقاتنا، وکلای ناحیه مقدسه است. این روایت هم موردش بحث وکالت است و هم در ذیل روایت می فرماید اینها اشخاصی هستند که ما اسرارمان را در اختیارشان می گذاریم و آنها را مامور می کنیم تا اسرارمان را به شیعیان منتقل کنند. اولا مجرد اینکه یک شخص راوی ثقه باشد باعث نمی شود که محرم اسرار اهل بیت باشد و ثانیا مجرد اینکه شخص راوی ثقه باشد مامور انتقال اسرار به شیعیان اهل بیت نمی شود.
شبیه این تعبیر در حکم وکالتی که از برخی ایمه نسبت به برخی اشخاص صادر می شده وجود دارد که تعبیر جعلته ثقتی و امینی در آن بکار رفته. همانطور که پیداست وثاقت یک امر واقعی است نه جعلی و این نیز شاهدی است بر این که جعلته ثقتی به منظور اعطای یک منصب جعلی بیان شده است که همان وکالت است.
درس خارج اصول جلسه 98 مورخ 11 اردیبهشت 1402
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  علامیّت استحسان طبع دائمی برای معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 30 1-ارديبهشت-1403, 13:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روش شناخت استعمال بلا تعوّل به منظور کشف معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 27 1-ارديبهشت-1403, 13:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی علامیّت تبادر برای معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 35 26-فروردين-1403, 12:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اقتران طبیعت با حصۀ خاص و تأثیر این اقتران در معنای طبیعت مسعود عطار منش 0 68 26-بهمن-1402, 12:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 530 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای واژه امر در کلام مرحوم ایروانی مسعود عطار منش 0 107 6-مرداد-1402, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 205 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای یقین در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 182 26-خرداد-1402, 22:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 192 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 147 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان