(7-ارديبهشت-1400, 00:13)سید محمد صادق رضوی نوشته: بسم الله الرحمن الرحیمدر مورد مطالب ارائه شده در ارائه، حرف و نقد زیاد است. شاید مهمترین اشکال از جهت علمی باشد که قضایا به طور دقیق و کامل نقل و بررسی نشدهاند و علیرغم ادعای اولیه، پیشفرضها در فهم وقایع و متون بسیار اثر گذار بودهاند. (در ادامه مواردی را ذکر خواهیم کرد)
بررسی تاریخی-اجتماعی مسأله ی قیام در اندیشه ی شیعه
در این ارائه، سیر تاریخی بحث قیام در زمان ائمه علیهم السلام و روش سیاسی آنان به ترتیب از امیر المؤمنین علیه السلام تا زمان غیبت بررسی شده است.
برخی مسائل این ارائه:- قیام مختار، زید و دیگر سادات مورد تأیید ائمه علیهم السلام نبوده است.- هیچ یک از امامان معصوم علیهم السلام در قیامها شرکت، همراهی و یا توصیه ای نداشته اند.- حتی مذاهب دیگر هم می دانستند که شیعه اهل قیام نیست.- تصریح علمای شیعه به اینکه در مذهب ما قیام مسلحانه وجود ندارد.
برای مشاهده ی این مباحث به وبلاگ قیام در عصر غیبت یا کانال تلگرام آثار کهن شیعه مراجعه کنید.
درخواست سند:
در مورد برخی از ادعاها هم سندی پیدا نکردیم که لطفاً اسناد مربوطه را ارائه فرمایید:
1. سند این که فرمودهاید که ابوذر (بعد از امر امیرالمؤمنین به ترک قیام) مایل به قیام مسلحانه بود و مورد نکوهش واقع شد، کجاست؟
2. سند این که فرمودهاید که از اشکالات واقفیه بر امام رضا این بوده است که امامت را آشکارا بیان کرده است، کجاست؟
3. سند این که فرمودهاید که «نعمانی کتاب الغیبة را به این جهت نوشتهاند که خلفای فاطمی ظهور کرده بودند و گروهی فریب آنها را خورده بودند؛ لذا ایشان روایات صبر و انتظار را در این کتاب جمع کرده است.» کجاست؟
آن چیزی که نعمانی در مقدمهی الغیبة بیان کرده است، این است که در آغاز غیبت کبری شیعیان دچار سردرگمی شدند و با دیدن پراکندگی فکری شیعیان و شک کردن برخی از آنان در مسالهی غیبت امام زمان (عج) به گردآوری روایتهای ائمهی معصومین علیهم السلام دربارهی غیبت همت گماشته است. احتمالاً شما این مطالب را در از نام کتاب دیگر او «الرد علی الاسماعیلیه» استنباط کردهاید که وجداناً استدلالی ضعیف و خلاف مقدمه غیبت نعمانی است: «قد تفرقت كلمها و تشعبت مذاهبها و استهانت بفرائض الله عز و جل و حنت إلى محارم الله تعالى فطار بعضها علوا و انخفض بعضها تقصيرا و شكّوا جميعا إلا القليل في إمام زمانهم و ولي أمرهم و حجة ربهم التي اختارها بعلمه»
4. سند این که فرمودید که شیخ مفید فرمودهاند: «ائمه شمشیر کشیدن را حرام کرده بودن و این مسأله را آشکارا بیان کرده بودند.» کجاست؟