امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است
#1
استاد شهیدی پس از بررسی روایات حیل ربا به این نتیجه رسیدند که هر معامله ای که نتیجه آن نتیجه ربا باشد، احتیاطا حرام است؛ مثل اجاره به شرط قرض(رهن و اجاره مرسوم) و یا خرید اعتباری و یا فروش پول و....
بله معاملاتی که نتیجه معاملی آن ربا نیست حتی اگر هم نتیجه خارجی آن ربا باشد، مانعی ندارد؛ مثل بیع العینه (خرید نقدی یک کالا و فروش در بازار به قیمت بیشتر و به صورت نسیه ای)
دلیل این تفصیل ظهور قرآن و روایات متعددی است که دلالت بر حرمت حیل ربا دارد و دلیلی بر تخصیص و رفع ید از آنها وجود ندارد
تفصیل ادله در جلسات چهارشنبه فقه سال ۱۴۰۰ مطرح شد
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن


پیام‌های این موضوع
حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است - توسط حسین بن علی - 12-آذر-1400, 14:26

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 566 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 85 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  طرح خبر ظنی الصدور مخالف خبر قطعی الصدور محمد خداپرست 1 311 26-خرداد-1402, 17:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 364 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 427 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,648 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  اطلاق «الفقیه» بر حضرت حجت علیه السلام در روایات هادی اسکندری 0 1,205 11-فروردين-1399, 14:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,103 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 947 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
Big Grin تقدم غرض تشریع زکات بر ظاهر روایات حصر زکات در موارد نه گانه هادی اسکندری 1 1,773 23-آبان-1398, 20:33
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان