امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند
#1
Information 
در روایات متعارض -اگر مرجحی نباشد- با توجه به اخبار علاجیه، برخی قائل به تخییر شده‌اند به این معنا که فقیه یکی از دو روایت را برمی‌گزیند و مطابق با آن فتوا می‌دهد. اما باید دقت کرد که روایتی که به این ترتیب دلیل برای حکم شرعی قرار بگیرد، کاشفیتی از واقع ندارد (چون معنا ندارد که فقیه واقع را انتخاب کند!) وقتی کاشفیتی نداشت، دیگر اماره نیست و تنها رافع حیرت است.


اگر این کبرای کلی پذیرفته شود که چیزی که کاشفیتی از واقع ندارد، مثبتات خود را ثابت نمی‌کند (چنان که در مورد اصول عملیه‌ای مانند استصحاب به این موضوع تصریح شده است)، دیگر نمی‌توان از این روایت در استدلال‌هایی که در واقع تمسک به مُثبِتات روایت است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
روایات متعارض بنا بر تخییر در حد اصل عملی هستند - توسط مخبریان - 1-دي-1400, 00:36

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  عدم مرجعیت حکم عقل به حسن عدل و قبح ظلم برای همه ی گزاره های عقل عملی a.p 0 301 2-بهمن-1401, 23:55
آخرین ارسال: a.p
  آیا به ظاهر روایات قطعی السند غیرفقهی می توان اخذ نمود؟ محمد رضایی 9 1,080 2-آبان-1401, 15:37
آخرین ارسال: سید محمد احمدی
  نظر مرحوم سید در مورد روایات کتب اربعه رضا یعقوبی 0 346 20-دي-1400, 10:39
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  نقد کلام آخوند راجع به نسبت تخییر به کلینی عرفان عزیزی 2 1,478 3-مرداد-1399, 11:55
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  فحص خود از مشتبهات است یعنی عملی است در هنگام شک ارادتمند آیت الله مکارم 0 869 14-بهمن-1398, 11:32
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  کیفیت برخورد با تنافی روایات تأویلی ذیل آیات قرآن با روایات مطابق ظاهر قرآن مخبریان 3 6,081 6-اسفند-1394, 10:22
آخرین ارسال: دلیل
  سؤال:  شهرت در روایات اهل البیت amirabas 0 4,269 15-بهمن-1391, 08:38
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان