امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح
#3
نکته این است که آیا موافقت عامه به حدی روشن است که موجب قرینیت عرفیه شود و اصالة الجد را مخدوش کند یا خیر ؟
لذا به عنوان مثال در مواردی که مطلبی شعار عامه هست در مقابل آن قولی وجود دارد که شعار خاصه هست ، اگر روایتی موافق با عامه صادر شد ، عرف به راحتی آن را حمل بر تقیه می کند و نوبت به تعارض نمی رسد !
اما در مواردی که تقیه ای بودن یک روایت روشن نباشد ، نوبت به تعارض و بعد مرجحات می رسد.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین بن علی


پیام‌های این موضوع
RE: حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح - توسط میرزا مرتضی - 9-اسفند-1400, 00:42

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 213 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  آیا می توان صرفا صغری را حمل بر تقیه کرد، نه کبری را؟ Payam_Khajei 0 116 3-آبان-1402, 20:31
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 318 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 389 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  فرق عمده بین تقیه و ضرورات دیگر هادی اسکندری 3 1,934 23-ارديبهشت-1399, 17:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جمع عرفی با حمل یک دلیل بر حکم ظاهری هادی اسکندری 0 1,260 8-بهمن-1398, 10:30
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  تقدم فهم عرفی در جمع روایات بر جمع صناعی هادی اسکندری 0 947 30-آذر-1398, 19:43
آخرین ارسال: هادی اسکندری
Lightbulb نکته علمی:  مجتهد گاهی باید در موضوعات نیز نظر بدهد (اختلاف نظر استاد با آیه الله سیستانی و..) حسین بن علی 4 4,058 23-فروردين-1398, 12:57
آخرین ارسال: peyman
  [b]مراد از بالا رفتن از مازمین در صورت ازدحام، بیان مشعر تعبدی است یا بیانی عرفی است فرهادی 0 3,422 6-خرداد-1394, 13:03
آخرین ارسال: فرهادی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان