9-اسفند-1400, 00:42
نکته این است که آیا موافقت عامه به حدی روشن است که موجب قرینیت عرفیه شود و اصالة الجد را مخدوش کند یا خیر ؟
لذا به عنوان مثال در مواردی که مطلبی شعار عامه هست در مقابل آن قولی وجود دارد که شعار خاصه هست ، اگر روایتی موافق با عامه صادر شد ، عرف به راحتی آن را حمل بر تقیه می کند و نوبت به تعارض نمی رسد !
اما در مواردی که تقیه ای بودن یک روایت روشن نباشد ، نوبت به تعارض و بعد مرجحات می رسد.
لذا به عنوان مثال در مواردی که مطلبی شعار عامه هست در مقابل آن قولی وجود دارد که شعار خاصه هست ، اگر روایتی موافق با عامه صادر شد ، عرف به راحتی آن را حمل بر تقیه می کند و نوبت به تعارض نمی رسد !
اما در مواردی که تقیه ای بودن یک روایت روشن نباشد ، نوبت به تعارض و بعد مرجحات می رسد.