8-تير-1401, 11:14
در نظر عرف عام زمانی می توان به اطلاق کلام تمسک کرد که تقیید امکان داشته باشد گاهی مراد از این امکان امکان عقلی است مثل بحث اخذ قصد قربت در متعلق امر که عده ای آن را محال می دانند و گاهی مراد امکان عرفی است. در بحث تمسک به اطلاق در مساله ی مستحدثه گفته شده است که اصلا امکان تقیید به صورت عرفی وجود نداشته است تا بتوان به اطلاق تمسک کرد.در بحث رویت هلال با تلسکوپ هم چون اصلا تلسکوپ در زمان صدور وجود نداشته است اطلاق کلام شامل آن نمی شود.استاد در جواب فرمودند:امکان عرفی تقیید وجود دارد مثلا گفته می شد صوموا لرویه الهلال بالعین لا بآلات لا تعلمون.همان طور که قرآن کریم به مخاطبین زمان صدور فرموده:«اشیائی را که نمی دانید خدا خلق کرده است.»[1] انتهی کلام استاد.
برخی اضافه کردند که اتفاقا اگر شارع مقدس که عالم به غیب است و می داند که عده ای در آینده از تلسکوپ استفاده می کنند مخالف تلسکوپ باشد باید موقف خود را اعلام کند
[1] وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَميرَ لِتَرْكَبُوها وَ زينَةً وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ.نحل/۱۶
برخی اضافه کردند که اتفاقا اگر شارع مقدس که عالم به غیب است و می داند که عده ای در آینده از تلسکوپ استفاده می کنند مخالف تلسکوپ باشد باید موقف خود را اعلام کند
[1] وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَميرَ لِتَرْكَبُوها وَ زينَةً وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ.نحل/۱۶