19-آذر-1401, 16:36
بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود.
استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود: در این ایه فرض شده که ان چیزی که تخفوا ما فی صدورکم هست بد است. یک رتبه قبل از محاسبه فرض کرده است که چیز بدی است و از این که چه چیزی بد است ساکت است. یعنی ایه در مقام این نیست که چه چیزهایی بد است بلکه با فرض بد بودن محاسبه را مطرح کرده است.
استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود: در این ایه فرض شده که ان چیزی که تخفوا ما فی صدورکم هست بد است. یک رتبه قبل از محاسبه فرض کرده است که چیز بدی است و از این که چه چیزی بد است ساکت است. یعنی ایه در مقام این نیست که چه چیزهایی بد است بلکه با فرض بد بودن محاسبه را مطرح کرده است.