15-دي-1401, 23:37
البته استاد اشکال فوق را وارد نمیدانند زیرا در درس فرمودند:
سؤال: آیا استحقاق عقوبت بین عاصی و متجری یکسان است؟
پاسخ: بله. با این که قبح امری مشکک است و مثلاً قبح غصب یک خرما با قبح غصب تمام اموال کسی یا با قبح قتل کسی مساوی نیست و با این که هتک هم امری مشکک است؛ اما هتک و قبح هتک، در تجری و معصیت یکسان است. یعنی کسی که شرب خمر کرده است، همانقدر خداوند را هتک کرده است که انسانی که آبی مینوشد که قطع دارد که خمر است، هتک کرده است.
سؤال: آیا اگر خداوند عاصی را بیش از متجری مجازات نماید، قبیح است؟
پاسخ: بله. قبح این دو یکسان است [پس عقوبت آنها هم باید یکسان باشد] اگر از جهات دیگر یکسان باشند.
سؤال: آیا استحقاق عقوبت بین عاصی و متجری یکسان است؟
پاسخ: بله. با این که قبح امری مشکک است و مثلاً قبح غصب یک خرما با قبح غصب تمام اموال کسی یا با قبح قتل کسی مساوی نیست و با این که هتک هم امری مشکک است؛ اما هتک و قبح هتک، در تجری و معصیت یکسان است. یعنی کسی که شرب خمر کرده است، همانقدر خداوند را هتک کرده است که انسانی که آبی مینوشد که قطع دارد که خمر است، هتک کرده است.
سؤال: آیا اگر خداوند عاصی را بیش از متجری مجازات نماید، قبیح است؟
پاسخ: بله. قبح این دو یکسان است [پس عقوبت آنها هم باید یکسان باشد] اگر از جهات دیگر یکسان باشند.