25-فروردين-1402, 17:16
در مورد آیه خمس که در آن از واژه غنمتم استفاده شده است این بحث مطرح است که مراد از غنیمت خصوص غنائم دار الحرب است یا مطلق فواید را در بر میگیرد؟
عدهای گفته اند مقصود از غنیمت خصوص غنایم دارالحرب است لذا آن خمسی که ابتدا توسط خداوند تشریع شده به غنائم دارالحرب اختصاص داشته اما اهل بیت علیه السلام با استفاده از حق تشریعی که خداوند به آنها داده بوده موضوع خمس را توسعه داده و آن را به مطلق فواید تعمیم داده اند.
اما به نظر میرسد این دیدگاه صحیح نیست و تعلق خمس به مطلق فوائد از خود آیه خمس استفاده می شود نه اینکه اهل بیت آن را به مطلق فائدة توسعه داد باشند.
علت اینکه ائمه متقدم خمس نمیگرفتند و بحث پرداخت خمس مطرح نبوده به دلایل شرایط زمان بوده است چون این کار برای ایشان دردسرساز بوده و حتی ایشان برای گرفتن هدایای عادی هم مشکل داشتند.
درس خارج اصول جلسه 87 مورخ1401/12/10
عدهای گفته اند مقصود از غنیمت خصوص غنایم دارالحرب است لذا آن خمسی که ابتدا توسط خداوند تشریع شده به غنائم دارالحرب اختصاص داشته اما اهل بیت علیه السلام با استفاده از حق تشریعی که خداوند به آنها داده بوده موضوع خمس را توسعه داده و آن را به مطلق فواید تعمیم داده اند.
اما به نظر میرسد این دیدگاه صحیح نیست و تعلق خمس به مطلق فوائد از خود آیه خمس استفاده می شود نه اینکه اهل بیت آن را به مطلق فائدة توسعه داد باشند.
علت اینکه ائمه متقدم خمس نمیگرفتند و بحث پرداخت خمس مطرح نبوده به دلایل شرایط زمان بوده است چون این کار برای ایشان دردسرساز بوده و حتی ایشان برای گرفتن هدایای عادی هم مشکل داشتند.
درس خارج اصول جلسه 87 مورخ1401/12/10