امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم
#1
 
 اگر مورد امرشارع، ملازم با خصوصیاتی باشد که امر منفک از آن‌ها نباشد، هر چند ممکن است آن خصوصیات در حکم نقشی نداشته باشند اما دلیل اطلاقی که بتواند دخالت آن خصوصیات را نفی کند، ندارد؛دلیل این مطلب این است که اطلاق گیری در مواردی است که اگر مولی قید را بیان نکند، نقض غرض مولی لازم می‌آید،در حالی که در قیود ملازم با امر مولی،نقض غرض لازم نمی‌آید ومکلف لامحاله مامور به را با آن قید اتیان می‌کند.

 تطبیق اوّل: اگر امام به زراره امر کند که نماز جمعه بخواند نمی‌توان از اطلاق آن استفاده کرد که در وجوب نماز جمعه حضور امام شرط نیست؛ چون امر به زراره ملازم با حضور معصوم است(یعنی عمر عادی زراره به مقداری است که امام علیه السلام در جامعه حضور دارد( و وجوب نماز جمعه بر کسی که معاصر با امام نیست، باید بر اساس الغای خصوصیت باشد و این
این گونه الغاءخصوصیت خلاف قاعده است و دلیل ندارد.
 همچنین از امر به زراره به نماز جمعه می‌توان الغای خصوصیت کرد که نماز جمعه بر سایر مردان معاصر با معصوم هم واجب است اما نمی‌توان وجوب نماز جمعه بر زنان معاصر با امام را اثبات کرد؛ چون مورد امر شارع، ملازم با خصوصیت رجولیت است و اطلاق امر نسبت به چیزی که قابل انفکاک از مورد امر نیست معنا ندارد.

تطبیق دوّم:
امر به «عتق رقبة» اطلاقی ندارد که ثابت کند عتق رقبة مطلقا صحیح است چه جن باشد و چه انسان چون انسان اصلا نسبت به عتق رقبه جنّ قدرت ندارد تا عدم تقیید به آن مستلزم تفویت غرض و خلاف حکمت باشد تا از عدم تقیید عدم دخالت قید در حکم را کشف کرد.
توجه به این نکته لازم است که این قاعده -عدم امکان تمسک به اطلاق برای نفی دخالت خصوصیات ملازم با مورد، در جایی است که مورد امر و مخاطب به امر ملازم با خصوصیاتی باشد نه در جایی که اصلا تکلیف خطاب به شخص خاصی نیست بلکه به نحو عام یا مطلق بیان شدهاست.
تطبیق سوّم:
اگر مکلف درسعۀ وقت مبتلای به نجاست مسجد است و وجوب ازاله در حق او فعلی است، وامر به نماز ندارد، (بنابر امتناع ترتب) لکن در ضیق وقت امر به نماز در حقل او فعلیّ می شود ولو اینکه نجاست مسجد باقی باشد، دراین صورت از امر به صلات در ضیق وقت نمی توان کشف کرد که نماز مزاحم با ازاله دارای ملاک است و غرض را داراست و نتیجه گرفت که  نماز مزاحم با ازاله در سعۀ وقت مجزی است؛زیرا امر در ضیق وقت، ملازم با نجاست مسجد است و نمی‌تواند منفک از نجاست مسجد تصویر شود تا بتوان با اطلاق آن نفی مانعیّت نجاست مسجد در فرض سعۀ وقت نمود.

برگرفته از خارج اصول استاد قائینی ج۱۲۳ مسئله اجتماع امرونهی.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم - توسط محمد خداپرست - 25-ارديبهشت-1402, 07:47

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حلّ شبهه تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه با توضیح متعلق اوامر محمد خداپرست 6 403 25-مهر-1402, 13:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «اصول»  جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار محمد خداپرست 0 392 7-بهمن-1401, 18:06
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم رضا اسکندری 1 301 10-تير-1401, 16:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو رضا اسکندری 0 254 30-آذر-1400, 09:16
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  تحمیل معنای زائد بر اطلاق مهدی خسروبیگی 4 2,189 8-ارديبهشت-1399, 17:14
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مساله جدید: شبهه مفهومیه امکان ندارد!!! حسین بن علی 1 1,321 7-دي-1398, 08:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,188 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم احتمال خبر مخالف،شرط تمسک به اطلاق مقامی مهدی خسروبیگی 0 1,544 2-ارديبهشت-1398, 21:03
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جعل حجیت برای فرد مردد مهدی خسروبیگی 1 2,439 13-بهمن-1397, 15:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی رضا یعقوبی 3 4,624 19-اسفند-1396, 13:03
آخرین ارسال: فطرس

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان