امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو
#1
مرحوم نایینی در ضمن بحث مقدمات مفوته فرموده‌اند گاهی قدرت مأخوذ در خطاب شرعی همان قدرت با حدود عقلی است (در ملاک نقشی ندارد و صرفا از باب قبح تکلیف عاجز موجب عدم شمول خطاب است) و برای اثبات آن فرموده‌اند این مطلب مستفاد آیه شریفه به ضمیمه برخی روایات صحیح است.
هر دو مقرر ایشان (مرحوم کاظمی و مرحوم آقای خویی) گفته‌اند چنین روایتی وجود ندارد و بلکه مرحوم آقای خویی گفتند من از مرحوم نایینی سوال کردم و ایشان گفت که اشتباه کردم و چنین روایتی وجود ندارد.
اما به نظر حضرت استاد دو روایت وجود دارد که دلیل مرحوم نایینی است و احتمالا ایشان بعدا از آن غفلت کرده‌اند.
یکی روایت صحیحه محمد بن مسلم است:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ أَجْنَبَ فِي السَّفَرِ وَ لَمْ يَجِدْ إِلَّا الثَّلْجَ أَوْ مَاءً جَامِداً فَقَالَ هُوَ بِمَنْزِلَةِ الضَّرُورَةِ يَتَيَمَّمُ وَ لَا أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ الْأَرْضِ الَّتِي تُوبِقُ‏ دِينَهُ‏. (الکافی، جلد ۳، صفحه ۶۷)
و دیگری روایت دیگری از او است:
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوب‏ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْعَلَاءِ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يُقِيمُ بِالْبِلَادِ الْأَشْهُرَ لَيْسَ فِيهَا مَاءٌ مِنْ أَجْلِ الْمَرَاعِي‏ وَ صَلَاحِ الْإِبِلِ قَالَ لَا. (تهذیب الاحکام، جلد ۱، صفحه ۴۰۵)
از نظر حضرت استاد مفاد این دو روایت این است که قدرت و تمکن مأخوذ در آیه شریفه وضو، همان قدرت به حدود عقلی است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  معنای روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیّده» محمد خداپرست 0 100 10-اسفند-1402, 13:19
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم محمد خداپرست 2 250 25-ارديبهشت-1402, 19:34
آخرین ارسال: خیشه
  «اصول»  جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار محمد خداپرست 0 371 7-بهمن-1401, 18:06
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  حیثی بودن اوامر محمد خداپرست 0 168 26-آذر-1401, 11:16
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  ثمره مقدور بودن جامع بین مقدور و غیر مقدور مهدی خسروبیگی 7 993 27-آذر-1400, 15:05
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکته علمی:  عرض ذاتی بودن مسائل، دلیل خروج منطق از علم اصول حسین بن علی 0 1,159 25-آبان-1398, 23:28
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,183 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  علی القاعده بودن تعدی از مرجحات منصوصه مهدی خسروبیگی 0 1,386 6-تير-1398, 15:11
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم ارتباط روایت حارث بن مغیره بر فرض تعارض مهدی خسروبیگی 2 2,665 3-ارديبهشت-1398, 20:46
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جعل حجیت برای فرد مردد مهدی خسروبیگی 1 2,414 13-بهمن-1397, 15:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان