امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«اصول» جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار
#1
جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار  در فرض  احتمال عذر غیر مستوعب

در فرضی که مکلف ناتوان از امتثال طبیعت در ابتدای وقت است و احتمال می دهد که در انتهاء وقت متمکن از امتثال اختیاری شود،  چون موضوع امر اضطراری عذر مستوعب(عدم تمکن از طبیعت اختیاری با جمیع حصص) است، نفی قدرت بر طبیعت در تمام وقت با استصحاب عجز از افراد در ظرف متأخر مثبت خواهد بود؛چون نفی کلی لازمه عقلی نفی همه افراد است. 

استاد معتقد اند:  استصحاب عدم تمکن از طبیعت  به دو بیان جاری است و جواز بدار را به عنوان حکم ظاهری  اثبات می کند.

بیان اول : استصحاب عدم تمکن از  طبیعت مامور به قبل وقت

این مکلف قبل وقت تمکن از اتیان طبیعت ندارد؛زیرا وقت داخل نشده است و بعد الوقت شک دارد که عذر او مرتفع خواهد شد، استصحاب بقاء عدم تمکن از طبیعت،  جواز بدار بع امر اضطراری  را در حق او اثبات می کند.(وقت از قبیل حالات است عرفا نه مقومات)

بیان دوم: استصحاب عدم تمکن از طبیعت بعد دخول وقت

مکلف بالوجدان بعد دخول وقت عاجز از طبیعت در تمام وقت است ؛زیرا حصه ابتدای وقت  عاجز است و حصه متاخر را عاجز است؛زیرا حصه آخر وقت امتثال آن فعلا امکان ندارد؛ بله قدرت بر حصه متاخر در ظرف خودش مصحح تکلیف است؛زیرا جامع بین غیرمقدور و مقدور مقدور است.اما در ابتدای وقت بالوجدان از طبیعت عاجز است و این مستصحبی است که جواز بدار را اثبات می کند.
محقق عراقی نیز این استصحاب را پذیرفته است:
نقل قول:ان المكلف فى اول الوقت متيقن بالاضطرار الى ترك جميع افراد المبدل طوليها و عرضيها اما الافراد العرضية فالاضطرار الى تركها هو مفروض الكلام و اما الافراد الطولية فلامتناع وجودها قبل اوقاتها في اوقات الافراد العرضية فالمكلف متيقن فعلا بالاضطرار الى ترك جميع افراد المبدل العرضية و الطولية و شاك بارتفاع هذا الاضطرار فى باقي الوقت فله ان يستصحبه و يحرز الاستيعاب بالاستصحاب. (بدائع الافکار، ص269).
یکی از ثمرات جریان استصحاب جواز ذبح در روز عید قربان در غیر منی است.

توضیح : کسی که تا آخر ذی الحجة متمکن از ذبح در منی نباشد میتواند در غیر منی ذبح کند، حال کسی که در روز عید قربان تمکن از ذبح در منی ندارد اما احتمال میدهد در روزهای بعدی تا آخر ذی الحجة برای او امکان ذبح در منی فراهم شود، با استصحاب عجز، جواز ذبح  در روز عید قربان در خارج از منی برای او ثابت است.

برگرفته از درس خارج اصول استاد قائینی جلسه 79-شنبه, ۱بهمن ۱۴۰۱ 
http://www.qaeninajafi.ir/osul/1401-02/2...11-01.html
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بازگشت اجتماع امر و نهی در مجمع به اجتماع ترخیص در تطبیق مامور به و نهی از آن محمد خداپرست 0 135 4-خرداد-1402, 10:57
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم محمد خداپرست 2 248 25-ارديبهشت-1402, 19:34
آخرین ارسال: خیشه
  مساله جدید: مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال عروض ماتع محمد خداپرست 3 383 30-دي-1401, 23:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  نکته علمی:  تقریب دلالت امر بر بقاء جواز بعد النسخ محمد خداپرست 0 170 17-دي-1401, 08:43
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو رضا اسکندری 0 240 30-آذر-1400, 09:16
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  قائلین به جواز بلکه گاهی ظهور استعمال مشترک در معانی متعدده حسین بن علی 0 982 2-ارديبهشت-1399, 22:04
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,182 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  جعل حجیت برای فرد مردد مهدی خسروبیگی 1 2,413 13-بهمن-1397, 15:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب حسین بن علی 2 2,888 2-بهمن-1397, 09:10
آخرین ارسال: محمد 68
  تأثیر استصحاب حکم توسط فقیه در جریان قاعده اشتراک رضا یعقوبی 2 3,409 21-اسفند-1396, 08:24
آخرین ارسال: سید محسن حائری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان