30-ارديبهشت-1402, 19:17
خدمت شما عرض شود که این بحث را در لابلای مباحث جمع بین حکم واقعی و ظاهری مطرح کردند و ظاهر عبارت ایشان این بود که از باب تذکر بود. چون اون طوری که در ذهنم هست فرمودند البته به این نکته توجه داشته باشید ولی با توجه به مجموع مباحث من به ذهنم میاید که این نکته باعث میشود که بعضی از جمع های بین حکم ظاهری و واقعی خراب شود. (البته شاید مد نظر استاد هم این بوده است) مثلا یک جمع که منسوب به میرزای شیرازی است متوقف بر همین مطلب است چرا که همان طوری که در کفایه امده است ایشان جمع بین حکم ظاهری و واقعی به تعدد مرتبه مطرح کرده است و فرموده است مرتبه حکم ظاهری متاخر از حکم واقعی است با همان بیان معروف. لذا در مرتبه حکم ظاهری حکم واقعی نیست و بالعکس. خب اگر ما گفتیم تاخری وجود ندارد دیگر اختلاف مرتبه درست نمیشود و این جمع هم درست نیست