23-شهريور-1402, 12:49
(آخرین تغییر در ارسال: 23-شهريور-1402, 12:52 توسط مسعود عطار منش.)
در تکمیل فرمایش استاد باید گفت:
حتی امثال زراره هم معلوم نیست التفات تفصیلی به قرینه بودن برخی نکات داشته باشد.
آنجایی که عامه سراغ فقهای خودشان می رفتند و یک فتوای عمومی مطابق دیدگاه عامه در جامعه مطرح بوده و حضرات ناظر به آن فتوا مطلبی را بیان می کردند، همه مخاطبین متوجه مقصود حضرت می شدند بدون اینکه التفات تفصیلی به قرینیت فقه عامه داشته باشند.
بطور مثال در ماجرای فتنه 88 اگر رهبری در یک خطاب بفرمایند: "سران فتنه باید حصر خانگی شوند" همه می فهمند مقصود از سران فتنه همان اشخاص محدود هستند بدون اینکه قرینیت فضای صدور را متوجه شوند. حال اگر همین کلام هزار سال بعد نقل شود مخاطبین آن تصور می کنند سران فتنه یک مفهوم عام است در حالیکه رهبری هرگز قصد افهام یک قاعده عام نداشته است.
لذا می بینیم امثال شهید صدر احتمال وجود قرائن عامه ای که مورد النفات تفصیلی مخاطب نیست را مخل به ظهور دانسته.
ما نیز این مطلب را پذیرفته و آن را منجر به انسداد می دانیم چون کسیکه اهل فحص باشد در متون قدیمی عامه و روایات و استعمالات عرب و... باشد متوجه می شود بسیاری از ظهورات زمان حاضر، با ظهورات زمان صدور متفاوت بوده و فکر می کنم برایش علم اجمالی کثیر در کثیر درست می شود.
حتی امثال زراره هم معلوم نیست التفات تفصیلی به قرینه بودن برخی نکات داشته باشد.
آنجایی که عامه سراغ فقهای خودشان می رفتند و یک فتوای عمومی مطابق دیدگاه عامه در جامعه مطرح بوده و حضرات ناظر به آن فتوا مطلبی را بیان می کردند، همه مخاطبین متوجه مقصود حضرت می شدند بدون اینکه التفات تفصیلی به قرینیت فقه عامه داشته باشند.
بطور مثال در ماجرای فتنه 88 اگر رهبری در یک خطاب بفرمایند: "سران فتنه باید حصر خانگی شوند" همه می فهمند مقصود از سران فتنه همان اشخاص محدود هستند بدون اینکه قرینیت فضای صدور را متوجه شوند. حال اگر همین کلام هزار سال بعد نقل شود مخاطبین آن تصور می کنند سران فتنه یک مفهوم عام است در حالیکه رهبری هرگز قصد افهام یک قاعده عام نداشته است.
لذا می بینیم امثال شهید صدر احتمال وجود قرائن عامه ای که مورد النفات تفصیلی مخاطب نیست را مخل به ظهور دانسته.
ما نیز این مطلب را پذیرفته و آن را منجر به انسداد می دانیم چون کسیکه اهل فحص باشد در متون قدیمی عامه و روایات و استعمالات عرب و... باشد متوجه می شود بسیاری از ظهورات زمان حاضر، با ظهورات زمان صدور متفاوت بوده و فکر می کنم برایش علم اجمالی کثیر در کثیر درست می شود.