9-اسفند-1402, 20:16
بنظر می رسد این ادعایی بسیار موونه بر است. یعنی باید شما تتبع زیادی در کل روایات فقهی و قرائن ضمیمه اش داشته باشید تا بتوانید ادعای انسداد در کل ظهورات را بکنید.
مثلا این همه ادله ای در آن احکام نماز آمده است بابش منسد است ؟ این طور نماز می خواند و این طور باید سجده کرد و ......
یا مثلا در روزه اینکه فلان کار را انجام بدهید و فلان کار نکنید این جا واقعا انسدادی رخ داده است.
حالا من سراغ برخی مواردی که در اصول مثال معروف برای اجمال مفهومی هستند مثل غنا.
آیا واقعا با تتبع در کتب تاریخ و اوضاع صادقین علیهما السلام یا اضافه کردن نکاتی نمی توان تا حدی این موارد را از اجمال در آورد؟
البته من منکر نیستم که با ادله لفظی نباید بدون جمع قرائن متصله و منفصله به ظهور بدوی عمل کرد. لکن اینکه بگوییم کلا ظهورات منسد است یک ادعای مشکل و بزرگی است.
قرائن یا شخصیه در مقام هستند که راوی اگر ثقه باشد باید نقل کند . یا نوعیه هستند که در این موارد باید سعی کنیم با سعی در جمع آوری قرائن، فضای آن زمان را ترسیم کنیم و قرائن نوعیه را بدست آوریم. بله گاهی شاید نتوانیم دقیق این قرائن نوعیه را بدست آوریم و در شک باقی بمانیم ولی اینکه همه فقه این طور باشد بنظرم ادعای آن خیلی سخت است. و با چند تا مثال و .... نمی شود چنین چیزی را اثبات کرد.
مثلا این همه ادله ای در آن احکام نماز آمده است بابش منسد است ؟ این طور نماز می خواند و این طور باید سجده کرد و ......
یا مثلا در روزه اینکه فلان کار را انجام بدهید و فلان کار نکنید این جا واقعا انسدادی رخ داده است.
حالا من سراغ برخی مواردی که در اصول مثال معروف برای اجمال مفهومی هستند مثل غنا.
آیا واقعا با تتبع در کتب تاریخ و اوضاع صادقین علیهما السلام یا اضافه کردن نکاتی نمی توان تا حدی این موارد را از اجمال در آورد؟
البته من منکر نیستم که با ادله لفظی نباید بدون جمع قرائن متصله و منفصله به ظهور بدوی عمل کرد. لکن اینکه بگوییم کلا ظهورات منسد است یک ادعای مشکل و بزرگی است.
قرائن یا شخصیه در مقام هستند که راوی اگر ثقه باشد باید نقل کند . یا نوعیه هستند که در این موارد باید سعی کنیم با سعی در جمع آوری قرائن، فضای آن زمان را ترسیم کنیم و قرائن نوعیه را بدست آوریم. بله گاهی شاید نتوانیم دقیق این قرائن نوعیه را بدست آوریم و در شک باقی بمانیم ولی اینکه همه فقه این طور باشد بنظرم ادعای آن خیلی سخت است. و با چند تا مثال و .... نمی شود چنین چیزی را اثبات کرد.