12-اسفند-1402, 14:11
(آخرین تغییر در ارسال: 12-اسفند-1402, 14:12 توسط مسعود عطار منش.)
علت این همه اختلاف بین احادیث چیست؟ یکی از عقلایی ترین احتمالات آن است اساسا در زمان صدور قرائنی وجود داشته که به ما نرسیده.
عمدتا همان قرائن نوعیه را در نظر دارم.
در بسیاری از موارد وجود این قرائن معلوم است و در بسیاری از موارد مظنون است طوری که با فحص هم معلوم نمی شود و در برخی موارد هم مشکوک یا موهوم است.
نکته اینجاست که با در نظر گرفتن مجموع این موارد، یک علم اجمالی یا ظن اجمالی کثیر در کثیر در اختلال ظواهر شکل میگیرد طوری که احتمالش بر سایر اطراف بسط پیدا می کند.
بله احتمال نمی دهیم همه ادله چنین باشد. ولی آن ادله ای که ساید تعدادشان نسبت به کل 30 در صد باشد چون معلوم بالتفصیل نیست احتمالش به آن 70 در صد سرایت می کند.
البته این اعداد و ارقام را خیلی اصرار ندارم.
عمدتا همان قرائن نوعیه را در نظر دارم.
در بسیاری از موارد وجود این قرائن معلوم است و در بسیاری از موارد مظنون است طوری که با فحص هم معلوم نمی شود و در برخی موارد هم مشکوک یا موهوم است.
نکته اینجاست که با در نظر گرفتن مجموع این موارد، یک علم اجمالی یا ظن اجمالی کثیر در کثیر در اختلال ظواهر شکل میگیرد طوری که احتمالش بر سایر اطراف بسط پیدا می کند.
بله احتمال نمی دهیم همه ادله چنین باشد. ولی آن ادله ای که ساید تعدادشان نسبت به کل 30 در صد باشد چون معلوم بالتفصیل نیست احتمالش به آن 70 در صد سرایت می کند.
البته این اعداد و ارقام را خیلی اصرار ندارم.