19-بهمن-1391, 21:55
(26-دي-1391, 11:00)عابدی اردکانی نوشته: به نظر اشکال فرمایش حمزه بیان خوبی در رد کلام استاد است و این نکته که ثقه عند الامام با ثقه نزد ما بسیار متفاوت است حرف صحیحی ست و نمی شود از آن الغای خصوصیت کرد.
اطلاق وثاقت بر این دو نایب حضرت ولی عصر(عج) اصطلاح خاص شرعی نیست که احتمال بدهیم حقیقت شرعی باشد. اما باز هم نمیتوان مطمئن بود که وثاقت ظاهری برای حجیت اخبار راوی کافی است.
این دو ثقه واقعی اند و شاید حجیت اخبار برای ثقات واقعی باشد و نه کسانی که بر اساس قرائن ظنی به وثاقت انها دست یافتهایم.
اما اینکه این روایت را به معنای تایید سیره عقلا بدانیم ، خلاف مبنای استاد شهیدی است. زیرا ایشان منکر انعقاد چنین سیره ای نزد عقلایند.