8-بهمن-1394, 10:03
دو جهت را در این سوال باید مورد توجه قرار داد
اولا وجه حجیت اجماع، کشف از رای معصوم است در اجماعات شرعی از اتفاق عالمین به شریعت کشف می کنیم که صاحب شریعت چنین موقفی داشته است در حالیکه در تکوینیات به جهت عدم وظیفه امام چنین کشفی صورت نمی گیرد
ثانیا حجیت در مقام احتجاج بین مولی و عبد معنا پیدا می کند و در تکوینیات بحث احتجاج مطرح نیست
اولا وجه حجیت اجماع، کشف از رای معصوم است در اجماعات شرعی از اتفاق عالمین به شریعت کشف می کنیم که صاحب شریعت چنین موقفی داشته است در حالیکه در تکوینیات به جهت عدم وظیفه امام چنین کشفی صورت نمی گیرد
ثانیا حجیت در مقام احتجاج بین مولی و عبد معنا پیدا می کند و در تکوینیات بحث احتجاج مطرح نیست