8-اسفند-1396, 08:05
آیا نتیجه این مقدمه که وقتی حکم بر موضوعی مترتب است که اطلاع بر آن غالبا متعسر است ، حجیت مطلق ظن در آن موضوع است یا حجیت ظنونی که در مقابل احتمالات عام هستند ؟ به عبارت دیگر آن چه موجب عسر در تشخیص آن موضوع شده یک سنخ احتمالی است که در غالب موارد می آید و مانع حصول علم یا اطمینان است که به آن احتمال عام گفته می شود اما گاهی علاوه بر این احتمال عام در برخی موارد احتمالات خاصی هم وجود داشته که مانع علم و اطمینان می شود ، به نظر قاصر بنده می رسد که این احتمالات خاص را نباید ملغی دانست چرا که اینها موجب انسداد نشده اند ؛ نظر شما چیست ؟